Acast lanserar nytt planeringsverktyg för annonser: ”Ökar skalbarheten”

Ross Adams, vd för Acast.

Annonsörer kan se lediga annonsplatser i realtid. 

Acast fortsätter utveckla sin självbetjäningsplattform och lanserar nu en funktion för realtidsplanering av annonser. Verktyget, som kallas ”Availability Calendar”, ska bland annat visa lediga annonsplatser för sponsrade inlägg. Annonstypen innebär att podcastvärden själv läser in annonsen. Förutom lediga annonsplatser kommer annonsörerna också kunna se priset för annonsen.

Funktionens syfte är att förbättra effektiviteten i medieplaneringen och förenkla distributionen av annonsinvesteringarna över flera podcasts samtidigt.

Globalt är annonsinvesteringarna för podcasts skevt fördelade till de största och mest välkända poddkreatörerna, men genom att förbättra planerings- och sökverktygen för annonsörer ökar Acast skalbarheten för de mer än 100 000 podcasts som finns i vårt nätverk, säger Ross Adams, vd för Acast.