Acasts prenumerationstjänst ökade podd-skaparnas intäkter med 25 procent

Ross Adams

I slutet av 2021 pratade Influens.se med Frida Klevemark, innehållschef på Acast, om hur det går för poddbolagets nya prenumerationstjänst. Då var den nya tjänsten fortfarande i en betafas, men nu har man officiellt lanserat Acast+ för alla poddar som Acast står värd för.

Under betaperioden testade 25 olika podcasts, i åtta olika länder, Acast+ för att öka sina intäkter. Nu avslöjar företaget att tiotusentals lyssnare registrerade sig och antalet prenumeranter ökade med 40 procent, från november till december 2021. Under testperioden steg intäkterna för podd-showerna med i genomsnitt 25 procent.

Resultatet från betaperioden av Acast+ tyder på att podcasts som fokuserar på att producera bonusinnehåll, och som även har en stark närvaro och aktivitet i sociala medier, är mest uppskattat av lyssnarna. Denna kombination omvandlade i vissa fall upp till fem procent av lyssnarna till betalande abonnenter under testfasen, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Annons:
Annons:

Några som lyckades omvandla nästan sju procent av sin totala ordinarie publik till betalande prenumeranter är den irländska-podden ”The Tommy, Hector och Laurita Show”, vilket resulterade i en ökning av återkommande intäkter med 46 procent. Och den svenska podcasten ”Sorry, allt gick åt helvete” erbjöd alla tolv avsnitt i sin första säsong i förväg för Acast+-prenumeranter, vilket ledde till 3 400 betalande prenumeranter bara en vecka efter lanseringen.

Acast+ ger alla poddare ännu fler sätt att komma närmare sin publik, vilket ger dem bättre data för att förstå sina lyssnare och forma framtida innehåll. Och, som vi har sett i betafasen, finns det betydande pengar att tjäna – den här lanseringen är ett viktigt steg för att stödja kreatörer att fortsätta att skapa poddarna som lyssnarna älskar och skydda det öppna podcast-ekosystemet, säger Ross Adams, vd på Acast.

Idag är prenumerationstjänsten tillgänglig i 135 länder. Enligt Acast är satsningen en viktig del av företagets framtida plan för tillväxt och kommer att ”stödja bolaget i att växa och diversifiera sina egna intäktsströmmar”.

Framöver kommer Acast att generera cirka 15 procent intäkter per lyssnarbidrag. Dessa intäkter kommer att nettoredovisas av poddkreatörens andel i Acasts bokslut, skriver bolaget.