Så går det för Acast betaltjänst: ”Lyssnarna har köpkraft”

Frida Klevemark, innehållschef på Acast

I mars månad lanserade poddbolaget Acast en prenumerationstjänst som möjliggör för innehållsskapare att tjäna pengar på sina kanaler. Tjänsten fick namnet Acast+ och har under året beskrivits som något som ska förbättra upplevelsen för dem som driver poddar men också för lyssnarna. Podd-skapare får nya intäktsalternativ och lyssnarna får reklamfritt och speciellt framtaget innehåll för dem som prenumererar.

Hur går det för den nya tjänsten? 

Efter betalanseringen tidigare i år har vi sett fina och positiva resultat, liksom våra kreatörer som tack vare tjänsten har kunnat bygga djupare relationer till sina lyssnare samt se ökade intäkter till sina poddar. Vi har bland annat sett en genomsnittlig ökning för våra kreatörer på omkring 20 procent, och globalt har vi haft poddkreatörer som har ökat sina intäkter med hela 59 procent under tiden de har använt tjänsten, säger Frida Klevemark, innehållschef på Acast, till Influens.se.

Företaget kan inte berätta hur många prenumeranter Acast+ har fått hittills. Men svarar att ”en rimlig konverteringsgrad under det första halvåret ligger på omkring 3 procent”.

Hur många podd-produktioner ryms inom Acast+?

Vi har lanserat Acast+ på marknader såsom USA, UK, Irland och nu senast i Finland, där landets största krimpodd ”Jäljillä” valt att använda sig av tjänsten. Svenska poddar som ingått under betafasen är bland annat JLC-trions ”Mellan Himmel och Jord”, ”Somna med Henrik” och nyligen lanserade vi även dramaproduktionen ”Saknad” med skådespelarna Reine Brynolfsson, Alida Morberg, Nina Gunke och Julia Lyskova i spetsen.

Idag har vi ett dedikerat innehållsteam som aktivt arbetar med att introducera tjänsten till nya utvalda beta-partners, men det stora arbetet kommer ske att under nästa år då tjänsten ska finnas tillgänglig för alla kreatörer som vill gå med.

Svenska poddlyssnare har länge fått tillgång till poddar gratis. Är det lätt att få folk att börja prenumerera?

När det kommer till innehåll tror jag på att man som kreatör ska skapa ett mervärde för lyssnaren. Många av våra poddskapare har byggt upp en stark relation till sina fans under en längre tid, vilket också innebär att lyssnarna har en vilja och köpkraft att stötta sina favoritkreatörer och det innehåll som de skapar. Vår största mission är att våra kreatörer och lyssnare ska få blomstra inom ett öppet ekosystem, där vem som helst kan ta del av sitt favoritinnehåll på alla plattformar, säger Frida Klevemark.
Framåt ligger fokus på att vidareutveckla konceptet och inom kort rulla ut och erbjuda alla sina kreatörer tjänsten.
Jag tror bara att vi är i början av den här eran, lyssnare kommer alltid att vara intresserade av att ta del av unikt innehåll från sina favoritkreatörer. Just nu tittar vi på mängder med spännande format som vi tror passar Acast+ däribland olika segment riktade mot olika åldersgrupper som vi experimenterar med just nu inför nästa år, avslutar Frida Klevemark.