Analyshasse, en influencer inom finans – “det som kommer från mig kommer från hjärtat”

Hasse Hamid är AnalysHasse på instagram

Vill utbilda sina följare hellre än att tjäna pengar på dem.

På Instagram heter han Analyshasse och han beskriver sig själv som en ”tjugotreårig pojkvasker” som på inget sätt uppfunnit något unikt eller löst något stort som Einstein. Men inom sektorn “Finans” ser han sig definitivt som en influencer.

Absolut. Det har blivit lite konstigt ute i sociala medier-världen, där man bara ser folk som influencers om de lägger ut bilder sig själv och gör samarbeten med sminkmärken. Jag ser det som att jag fått många följare med mitt beteende i finansvärlden och på börsen och jag påverkar och influerar dem, så jag menar att jag utan tvekan är en influencer, säger Analyshasse till influens.se.

Kontot visar vid en första anblick upp en massa inlägg om olika bolag, men tittar man närmare så handlar det om analyser på dessa bolag. Vad är det då som skiljer kontot Analyshasse från andra finanskonton?

Jag säger aldrig till någon vad de borde göra, jag berättar bara hur de ska tänka när de gör sin analys. Jag vill lära ut kunskapen och är inte ute efter den där maschomästrande attityden där följarna ska göras beroende av mig för att tjäna pengar. Ödmjukhet och transparens saknas där ute om jag ska vara ärlig. Mitt bästa tips gör något du tycker är kul och brinner för sen får det leda dit det leder, nu har det råkat leda till många följare för mig. Jag vill satsa på att få med mig alla dessa , men sen om någon vill gå ännu djupare så är de absolut välkomna på privatlektioner men det är inte säkert att jag har tid med det.

Influens.se frågade om meningen med kontot var att sälja på folk privatlektioner, om det var själva affärsidén för att tjäna pengar på engagemanget. Till exempel kommer Danjal Kanani börja sina privatlektioner hos Analyshasse under hösten.

Det där med privatlektioner började egentligen i januari när ett gäng killar tjatade ”snälla, snälla vi kan betala dig om du bara vill lära oss”, men jag körde gratis för dem ett tag. Däremot så började de swisha mig på eget bevåg och då kände jag att blev tvungen att öppna ett bolag. Men jag marknadsför det inte, till exempel så finns ingen länk till det, jag lägger bara ut på Instagram-story då och då om eleverna jag haft och hur det gått. Det ska bli mer men jag har inte tid just nu även om kölistan har växt till fyrtio personer.

Hur ser det ut med samarbeten i dina inlägg?

För mig är det jätteviktigt att det jag delar inte är påverkat av någon så jag inte gör mig beroende av att dela en story och få tiotusen, det är viktigt att det som kommer från mig kommer från hjärtat. Så det kommer inte ut reklam om till exempel Matsmart eller vad det kan vara. Men ska jag göra något samarbete så måste det vara stort, jag vill inte göra något halvdant.

Sedan intervjun med Analyshasse har kontot växt med cirka 30 procent och har nu över 32 tusen följare.