Avslöjar receptet: Så blir influencern framgångsrik i e-handeln

Josefine Abrahamsson

”Skulle de göra samma grej idag skulle de inte kunna växa lika snabbt”.

Josefine Abrahamsson är vd och grundare av Hubso, företaget som gör influencers till e-handlare. Hubso hjälper influencerprofiler att skapa egna varumärken och produkter, och lyckas alltid att skapa stort ”buzz” kring sina lanseringar. Nu avslöjar Josefine framgångsreceptet, för Breakit.

Det absolut viktigaste för att ett influencer-brand ska lyckas är högt engagemang från kreatören själv. Det räcker inte att ha många följare, det måste vara autentiskt. Det går att få exponentiell skjuts likväl trovärdighet på ett sätt som ett kommersiellt varumärke inte kan, men det är självklart många fler parametrar som måste fungera. Men man får ju inte heller växa på bekostnad av sina egna kanaler, säger hon.

Tidigare räckte det att en influencer delade en egen rabattkod eller visade upp produkterna själv, får att få fart på försäljningen. Men de tricken räcker inte längre, menar Josefine.

Hela tillvägagångssättet med produktbilder och rabattkoder har ersätts av community, syftesdrivet, rörligt och Tiktok. Då måste du hitta det receptet, säger Josefine Abrahamsson.

Varumärken tappar om de inte transformeras. Tänk på de bolag som startade i den tidiga Instagram-eran, som till exemepl Ideal of Sweden, Stronger eller Daniel Wellington. Skulle de göra samma grej idag skulle de inte kunna växa lika snabbt.

Annons:
Annons:

I Hubso-portföljen hittar man dock inte bara Sverigebaserade satsningar. Influencern Emelie Lindmark, känd som Emitaz på Instagram, lanserade sitt internationella modevarumärke Le Capsole – tillsammans med Hubso – i slutet av 2021. Emelie är stor i bland annat Tyskland och Spanien, men e-handelssatsningen lanserades på engelska och riktades mot 28 länder från start. Något som inte alla profiler kan lyckas med, om de inte är kända utanför vårt avlånga land.

LÄS ÄVEN: Emitaz lanserar eget varumärke – allt kraschade: ”Vi var inte beredda på det här”

Om man är en lokal influencer, endast är känd i Sverige och pratar svenska i sina kanaler, har man svårare att lyckas på en internationell marknad, säger Josefine och fortsätter:

Finns det ingen varumärkeskännedom i landet behöver du koppla på lokala kreatörer, arbeta med betalda annonser i sociala medier, eller skapa innehåll på Tiktok.