CAIA om sina färska 700 kvm: ”En ganska saftig satsning”

FV: Jesper Matsch, Vanessa Lindblad, Bianca Ingrosso och Mikael Snabb

E-handelsföretaget Caia Cosmetics, sminkvarumärket som bland annat Bianca Ingrosso och Vanessa Lindblad står bakom, växer så det knakar. Under 2019 låg omsättningen på cirka 55 miljoner kronor, men vad företaget omsatte i fjol har man inte gått ut med ännu. Under 2020 såldes dock hälften av Caia till riskkapitalbolaget Verdane som, enligt uppgifter som cirkulerat i svensk media, betalade 200 miljoner kronor för 50 procent av bolaget.

Idag består företaget, som grundades 2018, av ett femtontal medarbetare och fler ska man bli, säger medgrundaren Jesper Matsch till Influens.se.

Vi passerar nog tjugo anställda till sommaren. Vi kommer att anställa inom kundtjänst, ekonomi och influencer marketing inom kort. Vi ser inget självändamål med att anställa många personer bara för att vi växer. Vi anställer bara de personer som verkligen behövs.

Hur känns det att företaget växer så snabbt?

Det är en skräckblandad förtjusning. Visst är det spännande att växa snabbt som bara den, men det är väl ingen hemlighet att organisationer som växer snabbt kan drabbas av växtvärk. Just nu har vi dock ett mycket fint gäng och jag har nog aldrig jobbat på en arbetsplats där det garvas så mycket som nu, säger Jesper.

Det är dock lite segt att vi mer eller mindre bara kör 50 procent besättning på kontoret samtidigt på grund av covid. När många är nya är det en utmaning.

Nu har sminkföretaget signat en lokal på 700 kvadratmeter i Humlegårdens fastighet på Biblioteksgatan 29 i Stockholm.

Vi har besökt över 30 olika lokaler och säkert analyserat flera hundra online under de senaste nio månaderna. Mycket har känts bra och vi har blivit halvkära i ett par olika alternativ, men när vi klev in i den urblåsta lokalen på Biblioteksgatan så föll vi pladask. Jag och Bianca tittade på varandra efter en sekund i lokalen och garvade över hur rätt det kändes.

Den nya lokalen är i dagsläget en byggarbetsplats med kala cementväggar, men den första oktober förväntas renoveringen vara klar.

Eftersom vi bara säljer digitalt så kommer vårt kontor egentligen att vara det enda stället där vi kan presentera Caia fysiskt. Vi kommer att skapa en miljö som är något utöver det vanliga, fortsätter Jesper.

Vad menar du med ”en miljö utöver det vanliga”?

Vi kommer att skapa zoner på kontoret som är avsedda för kreativt arbete. Vi satsar extra på lounger där vi ska kunna bolla idéer i grupp och vara livliga.

Som motpol till loungerna så kommer vi även att ha ett stängt rum där vi ska sitta och tänka och inte prata så mycket, eller helst inget alls. Jag har länge funderat på att vissa samtalsrum eller mötesrum borde döpas om till ”silent retreat” eller något i den stilen. Jag tror att många kontor skulle må bra av en ”tyst kupé” där man inte förväntas prata med folk hela tiden. Vi vill gärna att våra medarbetare ska få tänka klart sina tankar utan att bli störda.

Det nya kontoret kommer alltså att bestå av kontorsytor men även olika sorters sociala miljöer och mötesrum. En femtedel av Caias våning, alltså 150 kvadratmeter, kommer dock att förvandlas till en fotostudio, vilket möjliggör för Caia Cosmetics att ta fram kreativt innehåll in-house.

Vi håller just nu på att jobba med ljussättningen på kontoret för att det ska bli korrekt färgåtergivning på all make-up. Det ställer högre krav på ljuskällor än på ett normalt kontor, men kommer att göra det kreativa arbetet mycket effektivare.

Det kommer även att finnas dressingroom för att prova kläder och så klart gott om speglar och makeupstationer.

En del av kontoret kommer dock att vara hemligt, där kommer företaget att jobba med produktutveckling.

Sedan är ju själva inredningen viktig för att alla ska tycka det är kul och inspirerande att vara på kontoret. Vi har en del överraskningar där i bakfickan, säger Jesper Matsch och avslutar med:

Det är en ganska saftig satsning men hitintills så har samarbetet med Humlegården gått sjukt bra.