Caia till salu – för miljardbelopp: “Sektliknande trogen kundkrets”

Bianca Ingrosso (Skärmdumpar: Caia cosmetics Instagram / Caia cosmetics Youtube)

Men alla är inte övertygade.

Bolaget Caia cosmetics grundades 2018 av Bianca Ingrosso, tillsammans med influencerkollegan Vanessa Lindblad och skönhetsveteranerna Jesper Matsch och Mikael Snabb. Skönhetsbolaget har sedan start tagit marknaden med storm. År 2020 gick riskkapitalbolaget Verdane in som ny storägare. Då var bolaget värderat till 400 miljoner. För knappt två år sedan värderades bolaget till över en miljard.

LÄS ÄVEN:Caia cosmetics firar fem år – Bianca Ingrosso minns höjdpunkterna

Utlovar “sektlikt” trogna kunder

Enligt uppgifter till Breakit, som fått uppgifterna bekräftade från två av varandra oberoende håll, är det nu klart att bolaget är till salu igen. Caia cosmetics ska redan ha haft kontakt med både riskkapitalister och andra aktörer i skönhetsindustrin. Enligt uppgifter ska försäljningen skötas av investmentbanken Raymond James. Enligt banken, som agerar bolagets mäklare, ska bolaget ha raketökat i värde ännu en gång. De menar nämligen att Caia cosmetics idag är värt 4 miljarder kronor.

I värderingen ingår företagets vinstprognoser i flera år framöver. Bolagets nuvarande rörelseresultat ligger före avskrivningar och nedskrivningar (EBITDA) på 240 miljoner kronor, enligt prognos. Bolaget utlovar också en “sektliknande” trogen kundkrets som stödjer Bianca Ingrosso och hennes varumärke.

LÄS ÄVEN: Caia cosmetics expanderar till USA – omsätter över en halv miljard kronor

Ifrågasätts av andra aktörer

Aktörer som Breakit varit i kontakt med ifrågasätter däremot både värderingen och kundernas lojalitet.

Caias typ av målgrupp är inte alls särskilt lojal. Det har vi sett historiskt att nya märken snabbt kan bli populära och tidigare superheta “brands” plötsligt blir ute, säger en person med insyn till Breakit.

Inte heller tror de experter som Breakit varit i kontakt med att riskkapitalister kommer vilja gå in med så stora summor. Troligen är det bara de globala skönhetsjättarna som har råd att matcha prislappen.