”Upplevde inte problemet i diskussioner med influencers”.
Många delar är jobbiga när en person går bort, bland annat det praktiska arbetet som måste ske mitt i sorgearbetet. Något som entreprenören Mattias Jönssons insåg när hans föräldrar gick bort.
Han fann hålet på marknaden och bestämde sig för att ta fram en lösning. Resultatet blev deathtech-bolaget Fernita som hjälper till att dödspara saker i sitt hem, som familjebilder eller andra saker med ett personligt värde. Men att lansera en tjänst och en sajt är inte hela arbetet.
Influencer marketing är ett framgångsrikt och populärt marknadsföringskoncet, men döden är ett svårt ämne. Mattias Jönssons vände sig därför till kommunikationsbyrån Mplusm för att få hjälp med lanseringen.
Mplusm har jobbat med influencers i olika grad sedan starten för 10 år sedan, säger Ida Johnrén, PR and Content Manager på Mplusm, till Influens.se.
Var det svårt att hitta en profil till det här samarbetet?
Många tycker att döden är jobbig att prata om och hantera, men vi upplevde inte det problemet i diskussioner med influencers. Förr var det svårare att hitta rätt profil. Idag är det enklare och processen att signa ett samarbete är beprövat på ett annat sätt idag, säger Ida och fortsätter:
Den enda utmaningen vi upplevde kopplat till den här lanseringen var att hitta en influencer som matchade Fernitas målgrupp. Även om seniorinfluencers tycks växa består marknaden till största del av influencers som når unga personer.
Men till slut lyckades man hitta en profil som både matchade företagets målgrupp, värderingar och uppskattade Fernitas tjänst. Den profil som man lyckades signa var ingen mindre än Christina Schollin.
Christina är en väldigt sympatisk och omtyckt person som är känd för att det händer mycket omkring henne. Hon är populär både på scen, tv och i sociala medier. Därför tyckte vi att hon passade utmärkt för ett samarbete, säger Mattias Jönsson.
Ida Johnrén fyller i:
Den här lanseringen handlar i mångt och mycket om att öka kännedomen om Fernita och etablera begreppet dödspara. Något som Christina lyckas med, och eftersom målgruppen ser henne i allt från linjär tv och trycka tidningar till social media bidrar hon också till att bygga förtroende för Fernita som tjänst.