Clubhouse plockar in 840 miljoner – Facebook kontrar med egen röst-app

Nya funktioner kommer att utvecklas. 

För knappt två veckor sedan värderades den nya sociala medie-appen Clubhouse till 34 miljarder kronor, i samband med en diskussion om en finansieringsrunda. Nu är det klart att appen, som går ut på att användare kan prata i digitala livegrupprum, ska plocka in över 100 miljoner dollar, motsvarande 840 miljoner kronor, i en ny runda. Det rapporterar Breakit.

Finansieringsrundan ska ledas av den amerikanska riskkapitaljätten Andreessen Horowitz, bland övriga investerare finns namn som Elad Gil, DST Global och Tiger Global.

Med hjälp av det nya kapitalet kommer vi att kunna skala upp vår medarbetarstyrka kraftigt och satsa på en internationell tillväxt, säger en av Clubhouse talespersoner enligt sajten Business Insider.

Vi kommer även att utveckla appen med lokaliserings- och tillgänglighetsfunktioner, ta fram fler funktioner som kan hjälpa kreatörer att få betalt, investera i teknik som kommer att hjälpa användarna att hitta de bästa rummen och fortsätta skala upp våra support- och community team.

Clubhouse snabba utbredning och starka tillväxt kan ha gjort flera andra populära appar och sociala medieplattformar nervösa. Enligt flera internationella medier ska Facebook lansera en egen motsvarighet av Clubhouse till sommaren, döpt till Facebook Live Audio Rooms.

Mark Zuckerberg, Facebooks grundare, har även uttryckt att bolaget framöver kommer att satsa mycket på ljudtjänster framöver.