Clubhouse aktiverar betalningar – värderas till 34 miljarder kronor

Användare ska få möjlighet att tjäna pengar.

Appen Clubhouse, som slog igenom under pandemin, har hittills varit helt gratis och reklamfri men nu har en ny betalfunktion aktiverats. Funktionen går ut på att användarna kan, men måste alltså inte, skicka en summa pengar på ett sätt likt Swish, till en annan användare som de vill stötta. Det rapporterar Breakit.

Funktionen kommer dock att släppas i testläge till en början, så att endast vissa användare kommer att kunna ta emot ”dricks”.

Clubhouse är bara cirka ett år gammalt och är den enda populära sociala medieplattformen som än så länge inte tjänar pengar. Dricks-funktionen är appens första koppling till någon slags betalning. Hur företaget ska tjäna pengar på appen i längden är dock fortfarande oklart, och något som diskuteras på många håll.

Rent tekniskt så går Clubhouse ut på att användare skapar rum som de antingen kan bjuda in andra användare till eller låta vilka som helst att kliva in i. Användarna ser inte varandra, men kan välja att antigen lyssna på eller prata med rummets deltagare. Det som sägs i rummen sparas inte någonstans. Enkelt förklarat är det som ett gruppsamtal i telefon.

Den nya betalfunktionen kallas Clubhouse Payments och hanteras av Stripe. Betalbolaget kommer att ta en transaktionsavgift för varje överföring, men innebär inte några intäkter för Clubhouse. Däremot planeras en rad andra funktioner, som ska introduceras allt eftersom, som ska ge de användare som skapar innehåll på plattformen betalt.

I skrivande stund befinner sig Clubhouse även i diskussioner om en finansieringsrunda. Det rapporterar DiDigital. Appen uppges i samband med detta värderas till cirka 4 miljarder dollar, motsvarande 34 miljarder kronor.

Sedan tidigare har Clubhouse plockat in nära en miljard kronor. Hur mycket pengar företaget vill ta in den här gången är dock oklart än så länge, eftersom dessa uppgifter inte är offentliga ännu.