Cure Media tar in ”betydande investering” – siktar mot miljarden

Babak Faramarzian, Kristian Melå och Sam Foroozesh.

Influencer marketing-företaget Cure Media har tagit in vad företaget i ett pressmeddelande beskriver som en “betydande investering” från investmentbolaget Equip Capital. parterna har valt att inte avslöja storleken på affären, men enligt uppgift till Breakit säljer de befintliga ägarna omkring hälften av Cure Media för 200 miljoner kronor.

Pengarna ska användas till internationell expansion, teknikutveckling samt till att bygga företagets organisation. Genom de nya ägarna räknar man med att få in kompetens inom både marknadsföring och tech.

Vår ambition är att bli europeisk kategoriledare inom vår nisch och nå miljardomsättning inom rimlig tid. Vi tycks addera väldigt mycket värde till våra kunder, 9 av 10 rekommenderar oss vidare. Vi vill fortsätta skapa förutsättningar för fler consumer brands att genomföra nödvändig transformation och anamma influencer marketing med fokus på att skapa resultat, säger Sam Foroozesh, vd och medgrundare på Cure Media, i en kommentar.

Även Andreas Lysdahl, Partner och medgrundare på Equip Capital, ser positivt på affären.

Cure Media sticker ut med sin datadrivna, resultatfokuserade och skalbara approach till influencer marketing som vi inte har sett någon annanstans. Från det första mötet med grundar-teamet såg vi en perfekt match mellan Cure Media och Equip, och vi ser fram emot att lyfta bolaget vidare i partnerskapet, säger han.

Cure Media grundades 2014 och har Norden som sin huvudmarknad, även om man också har påbörjat en expansion till framför allt Tyskland och Storbritannien. Företaget har kontor i Stockholm, Berlin och London och är verksamma i Norden, Tyskland, UK, Nederländerna, Österrike och Polen.