Influencern Henrietta Fromholtz meddelade under förra året att hon jobbar på att förverkliga sin e-handelsidé. Tanken var att skapa en plattform som ska ”förbättra dagens shoppingupplevelse”.
Vi bygger en tech-plattform där influencers, experter, artister med flera kan sätta upp sin helt egna e-handel och sälja produkter de älskar. Från världens alla varumärken, direkt i sin egen shop, skriver hon på sin blogg, och förklarar vidare:
Varumärken kopplar upp sig mot vår plattform, vi får tillgång till deras lagerhållning, produktbilder och priserna uppdateras hos oss när priserna uppdateras hos dem. På andra sidan kan influencers snyggt och enkelt välja produkterna de vill ha i sin shop och skapa den bästa kurerade shopen på marknaden.
Projektet kallades under flera månader för Courate, men innan det fick se dagsljuset tvingades dock Henrietta att byta namn på den planerade sajten.
Först och främst: Ett stort miljardbolag i USA med ett liknande namn bad oss att vara snälla och byta namn för att slippa process (läs under hot via deras advokater haha). Nummer två: Ingen har kunnat uttala Courate. Nummer tre: Vi var aldrig särskilt kära i Courate och tycker istället att vi ska spela på vad vi tror på, vilket är att gå utanför manus = Off Script. Så hej Off Script, förklarar hon på bloggen.
Bolaget, som slutligen fick namnet Off Script, fick i maj i fjol in sin första investerare i form av inkubatorprogrammet Antler, där även idén till startupen började gro. Antler gick in med drygt en miljon kronor och under vintern tog bolaget in ytterligare kapital från både svenska och internationella investerare.
Off Script består av tre medgrundare. Förutom Henrietta, som både har erfarenhet av influenceryrket själv och av att ha jobbat med influencer marketing globalt, är entreprenörerna Pontus Karlsson och Gus Fune med på resan.
Jag träffade Gus och Pontus på Antlers senaste cohort. Pontus, som hade delar av idén med sig in i Antler och kände till mina tidigare erfarenheter, tog i början av programmet kontakt med mig för att bolla idéen, säger Henrietta till Influens.se.
Idag titulerar sig Pontus som vd i bolaget. Han har erfarenhet från roller där han bland annat har fokuserat på strategier, affärer och management. Gus är Chief Technology Officer på företaget och har sedan 2006 jobbat inom tech på olika utvecklings- och ledarpositioner. Och Henrietta har klivit in i rollen som Chief Marketing Officer, och nyligen kunde Off Script äntligen lanseras.
Med många tekniska barriärer och hårt arbete känns det underbart att presentera vår plattform, säger Henrietta och tillägger:
Under det senaste året har vi byggt marknadsplatsteknik från grunden som idag stödjer åtta av de största e-handelsplattformarna internationellt. Vi är nu i en position där varumärken sömnlöst kan koppla upp sin e-handel mot Off Script och å andra sidan möjliggöra för influencers att sömnlöst sätta upp sin shop.
Hur har det gått sedan starten i slutet av mars?
Vår strategi har varit att koppla upp varumärken samtidigt som vi byggt allt tekniskt på plattformen, och vi är enormt tacksamma för att vi redan innan lanseringen haft så många varumärken som tror på oss. Nu har vi även öppnat upp för influencers och kommer att plocka in ett fåtal influencers till en början för att sedan successivt öka antalet uppkopplade profiler. Detta är ett strategiskt beslut som gör att vi tydligt kan visa hur det funkar.
Eftersom vi har ett nytt techkoncept så satsar vi mer på förståelse och tydlig vägledning genom att guida konsument, influencer och företag i ett första steg. Sedan ligger makten i influencerns händer angående hur de vill distribuera sin egen shop.
Fram tills idag har Off Script över 60 olika varumärken live på plattformen, och cirka 150 stycken företag på väntelistan. Några av de som redan klivit ombord på den nya plattformen är bland annat Glacial, Mantle, Bon Voy, Wall of Art, Understatement Underwear och Atelier Batac. Även flera stora internationella influencerprofiler har visat intresse för plattformen.
Är det svårt att registrera sig på Off Script som influencer?
Henrietta har haft en egen shop öppen på plattformen sedan start och hon använder ett flertal verktyg i sin roll som influencer. Hon är dessutom extremt hård när det kommer till enkelhet, så plattformen är byggd på ett sätt som ska vara enkel för influencers att använda, säger Pontus Karlsson.
Under tiden som Henriettas shop har varit i gång har vi sett ett tydligt samband mellan marknadsföring av shopen i hennes kanaler och sälj. Dessutom har vi fått mycket bra feedback från konsumenterna.
Hur tjänar influencers pengar på att jobba med Off Script?
På varje såld produkt i sin shop. En generös del av kommissionen går till influencers. Plattformen är byggd för att influencers alltid ska kunna tjäna pengar på den efterfrågan de faktiskt skapar.
Men vad gör Off Script unikt? I ett tidigare blogginlägg förklarar Henrietta att idén kom från att hon tröttnat på att leta bland ”3000 plagg” på olika modesajter.
Jag vill väl få de bästa tröjorna kurerade av exempelvis Hanna MW som jag litar på kan hitta de bästa t-shirtarna på marknaden, och handla direkt av henne.
På Off Script kan influencers designa sina egna onlinebutiker och välja de varor som de står för. Influencers kan dessutom ladda upp recensioner och hauls i form av foto eller video.
Från kundens perspektiv så kommer den att kunna följa de profiler eller varumärken som den gillar mest.
Jag har jobbat många år som influencer och på företagssidan, och alla mellanhänder som till exempel stora retailbjässar kostar alla varumärken bara en massa pengar. Det är slut med det! Jag som konsument vill hitta alla små grymma brands som gör bra grejer enklare, men som på grund av att marknadsföring är dyrt inte når fram till mig idag, skriver Henrietta.
No more leta som en galning, utan direkt på rekommendationer jag litar på. People trust people.
Jag tycker att konceptet liknar det vi är vana vid på Instagram eller Pinterest, att man följer sin favoritprofil eller varumärke och kan köpa varor som de rekommenderar via posts i sina flöden. Vad är skillnaden egentligen?
Vi handlar inte på Instagram eller på Pinterest idag. Vi kan handla av retailers som marknadsför sig på sociala medier. Off Script är en e-handelsplattform skapad för att i grunden möjliggöra för kreatörer att hantera den efterfrågan de skapar. Varje vecka regnar frågor in från influencers följare som ber om rekommendationer och råd. När man växer som profil kan det vara en övermäktig uppgift att hantera alla dessa frågor, och dessutom är det en obekväm grej att skriva direktmeddelanden till personer för att få rekommendationer. Genom att i praktiken göra influencers till retailers så möjliggör vi för dessa kreatörer att på ett enklare och mer transparent sätt monetisera den efterfrågan de skapar på diverse kanaler, säger Henrietta.
Off Script är en samlad personlig shop där konsumenten på ett enkelt sätt kan guidas genom rekommenderade val från influencern. Det som egentligen sker idag är att influencers driver bort trafiken från sina egna sidor. När en influencer skapar en efterfrågan är Off Script svaret på den belöning som personen får för att vara grunden till att efterfrågan skapats. Vi möjliggör även för influencers att sälja via Instagram.
Enligt grundartrion är detta en tjänst som löser två växande trender: Företag kräver allt oftare prestationsbaserade samarbetsupplägg av influencers, samtidigt som nya datalagstiftningar gör det allt svårare att spåra och mäta den faktiska effekt som influencers har.
Detta gäller till exempel många gånger affilitesystem som är beroende av cookie-tracking. På Off Script kan influencern få direkt utdelning för den efterfrågan som man skapar, utan risk, utan lager och med en enda checkout, säger Henrietta och tillägger:
Maktbalansen mellan organisationer och individer har vänt. Idag kan en person med en smarttelefon ha större påverkan än mediaorganisationer. Detta har gjort att individer leder vägen. Människor litar på människor, inte företag. Och så har det egentligen alltid varit. Varumärken frontade av influencers äter marknadsandelar från etablerade varumärken. Vi vill möjliggöra för influencers att ta marknadsandelar från retailers.
Framåt är det fokus på att skala upp verksamheten och öppna upp konceptet för internationella aktörer.
Målet är att när vi skalat upp Off Script ganska direkt förflytta oss ut i Europa där vårt koncept efterfrågas av både influencerprofiler och varumärken, avslutar Henrietta Fromholtz.