”Finns ett kunskapsglapp”.
Igår kröntes Axel Schylström till Årets Uppstickare under prisutdelningen Social Media Awards i Stockholm, ett event där de som skapat bäst engagemang på sociala medier under 2022 uppmärksammades.
Bakom initiativet står företaget Meltwater, som jobbar med marknadsföring samt analys av sociala medier och plattformar, och sociala mediebyrån Digitalsnack.
Idén för eventet föddes ur en delad uppfattning om att det finns ett kunskapsglapp, när det kommer till analys och rapportering kring sociala medier och influencer marketing. För att ranka vilka konton som gjort störst avtryck på sociala medier under 2022, fokuserade man på mätetalet “engagement rate”, säger Frida Fors Wallsbeck, Nordisk marknadschef på Meltwater, i ett pressmeddelande.
Det var dags för ett event som hyllar alla dessa content-skapare som gör fantastiskt innehåll på sociala medier. Vi vet hur mycket jobb som faktiskt ligger bakom att skapa innovativt, kreativt och meningsfullt innehåll på sociala medier, säger Cecilia Victoria Kärrberg, vd på Digitalsnack.
Under eventet tilldelades utmärkelser i ytterligare fyra kategorier. De som vann var: Omar Rudberg blev Årets Influencer, Vivi Wallin med Mammasanningar blev Årets Varumärke, Skogsupproret blev Årets Hållbara Profil och Lycksele kommun tog hem titeln Årets Kommun.
Sångaren och tidigare Idol-deltagaren Axel Schylström blev utsedd till Årets Uppstickare. Med 1,3 miljoner gilla-markeringar, hade Axel Schylström också det mest gillade Instagraminlägget under 2022, skriver företaget.