De krossade 15 miljoner – Anders Vesterlund avslöjar hemligheten bakom succén

Anders Vesterlund

”Få lever med en influencer och jobbar med influencer marketing”.

NoFuzz Media grundades 2020 av Anders Vesterlund – partner till en av Sveriges mest inflytelserika influencers Théres Lindgren. Han har gedigen bakgrund inom branschen från bland annat Youtube-bolaget United Screens – numera We Are Era, Schibsted och Bonnier. Men att vara tillsammans med en stor influencerprofil lyfter han också som en fördel.

Jag betraktar influencer marketing dagligen, både i hemmet och i mitt arbete. Många i branschen är riktigt duktiga på influencer marketing, men väldigt få både lever med en influencer och jobbar med influencer marketing. Det gör att jag får ett 360-perspektiv och ser helheten på ett helt annat sätt, säger Anders Vesterlund till Influens.se.

Han menar att det är stor skillnad på att bara jobba med influencers, och att faktiskt se yrket inifrån.

Det ger oss en förståelse för de utmaningar som både influencers och företag som vill jobba med influencer marketing, kan möta. Det behovet som skapas däremellan fyller vi. Där arbetar vi med en transparent modell.

LÄS ÄVEN: Anders Vesterlunds byrå ska utmana branschen: ”Vi behöver en förändring”

Och av siffrorna att döma verkar företagets affärsmodell gå hem på den svenska marknaden. Under 2022 ökade nämligen NoFuzz Media intäkterna med över 100 procent.

Vi landar på en omsättning strax över 15 miljoner kronor och vi gör vinst, säger Anders Vesterlund.

Vad lärde ni er av 2022?

Att vara ödmjuk inför branschens utmaningar och den ständigt föränderliga marknaden. Vi startade mitt i en pandemi, började anställa under ett krig och växer ytterligare under en lågkonjunktur. Detta visar att vår affärsmodell – att arbeta smart, integrerat, transparent och som en tajt organisation internt – levererar goda resultat.

Målet för det nya året är att anställa ännu fler talanger, och gå in i nya roliga projekt. Och ett nytt uppdrag har man precis landat. Elbolaget Greenely ska satsa på influencer marketing och till sin hjälp har de valt NoFuzz Media.

Vad skulle ni säga att ni gör, som inte era konkurrenter gör? 

Kunder är aldrig bundna till oss. Vi jobbar alltid med tillit och transparens mellan kreatörer, företag och oss som byrå. Greenely som exempel ser därför den totala kostnaden för allt vi gör: Kostnad för profil, vårt arvode och fakturering. Det är en stor anledning till att våra kunder väljer att jobba med just oss.

Vilka tips hade ni kunnat ge andra i branschen?

Att ta inspiration från att inte binda upp sina kunder, utan lita på att de kommer vilja stanna om man gör jobbet bra och man byggt upp ett förtroende sinsemellan, säger Anders Vesterlund och avslutar med:

Det andra som vi gör annorlunda, gentemot andra byråer, är att vi inte jobbar med överdrivna marginaler som är standard bland vissa branschkollegor.