De plockar in färska miljoner: ”Om Spotify, Instagram och Opensea fick en bebis”

Johanna Hoof och Leni Androincos (Foto Instagram)

Bakom den nya sociala ljudplattformen Logcast står entreprenörsduon Leni Andronicos och Johanna Hoof. De jobbade med att utveckla sin plattform i över ett år innan de i början av 2021 meddelade att det är dags för lansering. Då fick duon in en del kapital via ett antal investerare, som skulle hjälpa Logcast lanseras i Sverige och utomlands. Idag har man tusentals aktörer, i över 60 länder, på plattformen och nu har det blivit dags för nästa steg.

Logcast har nämligen blivit en blockkedjebaserad plattform, vilket ska hjälpa användarna att tjäna pengar på sitt ljudinnehåll. Det skriver Breakit och berättar att Johanna och Leni beskriver Logcast som “om Spotify, Instagram och Opensea fick en bebis”.

Vi vill göra det så enkelt som möjligt för kreatörer att tjäna pengar på sin kreativitet med hjälp av NFT-teknik. Genom att dela dina tankar, erfarenheter eller minnen som NFM:s (non-fungible memories, red. anm.), du behåller kontrollen. Du äger dina erfarenheter, var du delar dem, hur du delar dem, och till och med hur du tjänar pengar på dem, säger vd:n Leni Andronicos till sajten.

LÄR ÄVEN: Nya podd-plattformen ska ge kreatörer högre intäkter: ”Först i världen”

Företaget meddelar i samma veva att Silicon Valley-baserade investmentbolaget Goodwater Capital, världens största investerare inom “consumer tech” och har bland annat investerat i Facebook och Twitter, gått in i Logcast. Hur stor investeringen är är inte offentliggjort.

Vi är en ung startup med ett snabbrörligt team av de mest talangfulla blockchain-ingenjörerna i världen. Vi ser fram emot att arbeta med partners som Spotify för att erbjuda nya verktyg för artister, så att de kan koppla in vår teknik till andra sociala- och streamingplattformar, säger Leni Andronicos.