Direkt från Instagram-chefen: Här är de bästa Black Friday-tipsen för influencers

Johnas Liljegren är Group Director för Retail och Ecom Sweden på Meta.

I dag är det Black Friday, Sveriges i särklass största shoppingdag. Ett stort antal butiker deltar och tillsammans omsätter de miljardbelopp under den tid som reaperioden varar. I jakten på konsumenternas uppmärksamhet väljer många företag att använda sig av influencers.

Men hur ska man som influencer agera för att nå ut i bruset i en tid när så många vill säga så mycket? Vi vände oss till Instagrams svenska ledning för att få svar.

Johnas Liljegren är Group Director för Retail och Ecom Sweden på Meta, som Facebook ju heter numera. Han instämmer i bilden av att perioden runt Black Friday är en av årets mest intensiva shoppingperioder och meddelar att vad företaget kallar “shoppable moments” har ökat generellt.

Knutet till dessa moments ser vi att influencers och brands har blivit bättre på att använda Instagram live och Instagram shopping. Man skapar koncept kring moments oavsett om man vill trycka på hållbarhet eller deals där varumärken ber influencers välja favoriter ur ett ofta stort utbud och skapar ”shoppable content” med product-tags.

Hur brukar Black Friday märkas i siffrorna? 

Vi kan inte säga kategoriskt att något får mer engagemang för att det är knutet till Black Friday men för många är det så. Vilka budskap som skapar engagemang skiljer sig mellan olika grupper. Vi kan dock säga att engagemang knutet till shopping är som störst den här perioden.

Johnas Liljegren har arbetat med Facebook, som äger Instagram, i flera års tid. Han har flera tips till influencers som vill få till framgångsrika Black Friday-kampanjer.

Äg din story och din röst. Om man som kreatör kurerar innehåll eller berättar en story på sitt sätt kommer det skapa värde för både följare och affärspartner.

Ett annat Black Friday-specifikt tips är att välja ut produkter som man står för och sedan dela i både feeden och i Stories.

Använd product tags så följare lätt kan ta action och använd highlights tool så att innehållet är tillgängligt även efter att din story försvunnit. Skapa shoppable moments via live och lägg till det innehållet även i stories. Testa att gå live tillsammans med varumärken.

På Instagram brukar man ju prata om både räckvidd och engagemang, hur ska man som influencer prioritera för att nå ett så bra resultat som möjligt?

Här finns det risk att man gör fel analys av vad man ser. Visst typ av innehåll ger mer engagemang men just kring shopping kan det vara så att räckvidd är ett bättre tecken på värde och påverkan. Mäter man konverteringar tittar man bara kortsiktigt men är det bara kortsiktig försäljning som spelar roll eller vill man öka kännedom eller preferens som kan påverka försäljning över lång tid? Tipset är att titta på både kvantitativa mått och kvalitativa mått, förklarar Johnas Liljegren, och fortsätter:

Vilken typ av engagemang skapas? Är det på riktigt ett värde för följarna och varumärket eller är det drivet av till exempel giveaways och tävlingar? Som influencer finns ett stort värde i att känna sina följare, det är ofta därför varumärken kommer till er. Stora och små influencers bidrar båda men det kräver ofta mer arbete att hitta rätt med de mindre.

Många varumärken satsar stort på sina egna Facebook- och Instagram-kanaler i samband med Black Friday. Vilka fördelar/nackdelar finns det med att arbeta med influencers respektive att göra jobbet inhouse, skulle du säga?

Det fyller lite olika syften och uppläggen kompletterar varandra. Vi kallar influencers för creators just för att de är bra på att skapa innehåll som följare uppskattar. De kurerar innehåll och de har en trovärdighet och ett perspektiv konsumenterna uppskattar. En fantastisk butikssäljare eller en varumärkesambassadör lyfter vad de gillar med en produkt eller varumärke men i grunden krävs också en bra produkt eller tjänst och en bra butik.

Enligt Johnas Liljegren är det dock inte ovanligt att varumärken är duktiga kreatörer och berättare i sig själva. I de fallen kan ett inhouse-koncept leda till både snabb och effektiv kommunikation, menar han.

Förra året var vi mitt uppe i pandemin när Black Friday ägde rum. Blir det svårare att nå ut med ett budskap när man tävlar med fysiska händelser på ett annat sätt än förra året?

Vi är fler i sociala medier och spenderar mer tid där i dag än för ett år sedan så på så sätt blir det inte svårare för att butiker öppnat upp. Vi har också fler verktyg och har blivit bättre på att använda dem, så Black Friday i sociala medier kommer att vara fortsatt stort, säger Johnas Liljegren, och avslutar:

Även om försäljning i butik väntas öka så väntas även e-handeln slå försäljningsrekord. Dessutom vet vi att de flesta kundresor innefattar kontakter online så man behöver se till helheten och ur konsumentens perspektiv.