E-handelskonceptet för influencers flyger – 200 profiler och 150 varumärken ombord

Pontus Karlsson

Branschprofilen Henrietta Fromholtz lanserade, tillsammans med entreprenörerna Pontus Karlsson och Gus Fune, e-handelskonceptet Off Script för någon månad sedan. Då pratade vi med Henrietta om hur den unika idén föddes och hur planerarna framåt såg ut. Nu berättar företagets vd Pontus Karlsson att lanseringen har gått jättebra och att mottagandet har slagit gruppens överförväntningar. Redan nu har man över 150 varumärken och cirka 200 influencers kopplade till sin plattform, och fler står på kö.

Vi har flera av Sveriges största profiler signande, säger Pontus Karlsson till Influens.

Vi har fått väldigt positiv respons från både kunder, influencers och varumärken. Vi är nu på en grym position och har flera framgångsrika butiker och varumärken på plats.

Några av de influencerprofiler som har satt upp en egen butik på Off Script är Stina ”Stinza” Lönnkvist, Thérèse Hellström även känd som ”Tess Hell”, Malin Bergman samt Sofi Anckarman.

Influencers är framtidens e-handlare. Vår plattform bygger på en teknik som gör det enkelt för influencers inom olika kategorier att sätta upp en shop och sälja sina rekommendationer från olika varumärken med endast en checkout. Vi möjliggör för kunden att handla direkt av människor man litar på och inspireras av. Samtidigt möjliggör vi för denna nya generation entreprenörer och influencers att ta ett ytterligare steg.

Som konsument har kurering och rekommendationer blivit allt viktigare. Som exempel så kan du hitta över 2600 alternativ på en vit t-shirt på en vanlig marknadsplats, men med Off Script kan du istället köpa noga utvalda produkter från människor du följer och litar på.

Och bland de företag som klivit ombord finns Safira, Mantle, Nividas, Drop of Mindfulness och Lugot.

Vi är glada över att se en blandning av både större och mindre varumärken. Några mindre men spännande aktörer som valt att bli en del av Off Script är till exempel Powher, Blame Lilac och Silfen Studio.

Vad har ni hört från företag och influencers som hoppat på konceptet? 

Att det är roligt att kurera ett flöde av produkter och kunna göra shopen den personlig med egna videor och bilder. Vi har även förstått att det uppskattas att det är så enkelt att mäta efterfrågan på produkter.

Företag ser även nya seeding-möjligheter till influencers kan skapas genom plattformen. Vi har alltid en god dialog med varumärken innan de kopplas på och värdesätter relationen vi får genom detta.

Trions konceptidé har mottagits väl, och många företag har från start varit intresserade av att bli en del av satsningen. Men för att uppnå målet om att influencers ska kunna erbjuda alla produkter som de vill ha i sin shop behöver Off Script ha en ännu större varumärkesportfölj.

Vår utmaning har handlat om att garantera att vi har tillräckligt många spännande varumärken för influencers att sälja av, och för kunder att upptäcka, säger Pontus men understryker att allt tar sin tid. Företaget, som idag består av cirka 10 personer och till stor del av utvecklare, jobbar hårt med att koppla upp nya företag varje dag.

Hur lätt eller svårt är det att locka till sig nya företag eller influencers?

Att komma i kontakt med varumärken och influencers blir enklare hela tiden. Varumärken rekommenderar nya varumärken och influencers nya influencers. Vårt mål är att bygga något som man vill rekommendera och därför satsar vi på kvalitét och har varumärken och influencers i vårt nära nätverk – där bygger vi plattformen och nya funktioner tillsammans med vad som önskas från målgruppen. Vi har ett grymt tech-team i företaget och stora planer hur plattformen kommer utvecklas med tiden.

När vi besöker Off Scripts sajt idag är den främst riktad mot varumärken och influencers, som man vill ska bli medlemmar, snarare än till konsumenter. Anledningen är att tanken med Off Script är att shoparna som influencers skapar på plattformen ska främst ska länkas och delas i influencers befintliga kanaler. Företagets mål är alltså inte att ändra en vana och göra så att alla ska shoppa via Off Script, utan att man ska fortsätta driva sin kanal på en social medieplattform och koppla sin Off Script-butik till den.

Vi vill vara en teknisk samarbetspartner. Målet är att varje influencer ska känna att deras shop är deras egen och att de ska driva sin egen trafik via sina sociala kanaler.

De influencer-shopar som lyfts upp på framsidan är de som säljer bäst just nu, men målet är att alla e-handelsrum ska bli sökbara och tillgängliga på sajten inom kort. Det är dock något som fortfarande är under utveckling. Just nu har vi fokuserat på de tekniska lösningarna så att influencers och varumärken kan koppla upp sig och börja driva shoppar via sina sociala mediekanaler.

I dagsläget lägger företaget mycket tid och resurser på att utveckla plattformen och affärsidén, och nu stödjer Off Script 12 olika e-handelsplattformar. När Pontus blickar framåt har bolaget dock mycket kvar att göra då möjligheterna är oändliga. Så nu är det full fart framåt.

Vi är nu redo att växa, säger Pontus Karlsson.