Efter förvärvet – Podchaser lanserar ny annonsmaskin: ”Branschens intelligensmotor”

Bradley Davis

”Omvandlar det som en gång var konsten att köpa podcasts till sann vetenskap”.

För ett år sedan plockade Acast fram plånboken och förvärvade den amerikanska databasen Podchaser. Prislappen låg på 283 miljoner kronor, och det databasen innehöll var en kartläggning på över 4,5 miljoner poddar samt information om annonsörer kopplade till de 5000 största poddarna i världen.

Nu kommer bolaget med en färsk nyhet: Podchaser har utvecklat en AI-driven datafunktion. Detta i samband med lanseringen av något som man kallar för Collections+ som ska bidra med ”bättre riktade och kostnadseffektiva annonskampanjer och ökad intäktspotential”.

Annonsörer ska med andra ord kunna utöka sin räckvidd i podcasts och rikta sin annonsering bättre. Collections+ har utvecklats och testats med Acast, och nu tillgängliggörs den för alla leverantörer, annonsplattformar och marknadsplatser.

Vi omvandlar det som en gång var konsten att köpa podcasts till sann vetenskap med hjälp av vår bästa vän, AI. Genom att kombinera Podchasers position som branschens intelligensmotor med Acasts erfarenhet av att paketera podcasts för att hjälpa annonsörer att nå viktiga målgrupper, har vi kunnat skapa samlingar av högsta kvalitet i branschen, säger Bradley Davis, vd på Podchaser, i ett pressmeddelande.

I takt med att det strömmar in allt mer pengar i varumärkeskampanjer optimerar vi annonsplanering för alla. Annonsörer har möjlighet att planera smartare kampanjer och vi gör det möjligt för fler poddkreatörer att skapa mer intäkter. Det viktigaste är att denna teknik görs tillgänglig för hela branschen, för att förbättra podcasts för alla.

Collections+ använder sig av data om både podcasts och lyssnarna, från bland annat Acast Marketplace egna data, Podchasers förstapartsdata, Apple Podcasts och Spotifys kategori- och diagramdata, IAB-kategorier, undersökningsdata och transkriberingar. Den insamlade datan bearbetas sedan med hjälp av AI, som i sin tur sorterar podcasts i vertikaler. Allt för att annonsörer ska hitta fler podcasts med mer relevant och engagerad publik.

Till exempel kan det framstå som att en podcast fokuserar på resor, men genom Collections+ kan Podchaser upptäcka att det i ett avsnitt av podcasten förs diskussioner kring förslagsvis mental hälsa, vilket gör att den podcasten kan inkluderas i mer relevanta försäljningsvertikaler, göra podcasten mer upptäckbar för annonsörer och attrahera ännu mer relevant reklam till engagerade lyssnare än tidigare.