Exklusiv undersökning: Så vill influencers jobba under Black Week

Elin Ruland, Business Development Manager på Massfluencer

Nu har svenska influencers, med upp till 100 000 följare på Instagram, svarat på ett gäng frågor gällande samarbeten under Black Week. En undersökning som gjorts av influencer marketing-byrån Massfluencer. Influens.se har fått ta del av undersökningen exklusivt och har analyserat svaren på över 20 frågor.

Det som sticker ut är att 60 procent influencers ännu inte fått något erbjudande från företag angående Black Week-kampanjer, trots att vi redan är inne i november månad. Därför är de flesta influencers beredda på att ta sig an intressanta förslag.

Majoriteten, 77 procent av de tillfrågade, hade helst velat göra ett samarbete om dagen under hela Black Week. Endast nio procent kan tänka sig att genomföra två samarbeten om dagen under perioden.

När profilerna blickar tillbaka på genomförda samarbeten uppger 39 procent att de fått bättre resultat, i form av engagemang, räckvidd, konvertering under Black Week, jämfört med kampanjer under resten av året. Häften av de svarande anger även att de fått positiv respons för sina samarbeten under Black week, från följare.

Vår erfarenhet av företag på den svenska marknaden är att många är tveksamma till att genomföra influencer-kampanjer under Black Week på grund av en rädsla för att försvinna i bruset eller att helt enkelt uppfattas som ”hetsiga”. Vår undersökning visar dock att hela 75 procent av alla influencers fått bättre, eller lika bra, resultat av sina Black Week-kampanjer som i sina övriga kampanjer, säger Elin Ruland, Business Development Manager på Massfluencer, till Influens.se.

Likaså kan vi se att 50 procent av profilerna märkt av en positiv inställning till samarbeten under Black Friday hos sina följare, medan 30 procent inte märkt av någon attitydförändring alls. Endast 5 procent angav att de fått en negativ respons från sina följare på samarbeten under Black Week. Med andra ord finns det inget som pekar på att samarbeten under Black Friday skulle vara en dålig investering.

Men hur ser influencers på ersättningen under en period där konverteringen i samarbeten oftast är högre, än under resten av året? 68 procent av de profiler som deltog i undersökningen svarade att man inte förväntar sig några skillnader gällande ersättning och att man tar samma arvode som resten av året. 27 procent svarade dock att man tar högre ersättning än vanligt. Något som går bort helt är dock ersättning i form av produkter.

Jag blir väldigt irriterad när en del företag hör av sig och erbjuder produkter i utbyte mot reklaminlägg eller rabattkoder till mina följare. Det är kränkande, skriver en influencer i undersökningen.

Hur hade ditt drömsamarbete sett ut under den här perioden? Var en av frågorna i undersökningen. 

Jag vill kunna vara kreativ i mitt skapande av innehåll. Så fria händer i den processen uppskattas, skriver en profil.

Att jobba med en kampanj som erbjuder ett unikt/annorlunda erbjudande och där en viss del av vinsten går till någon organisation, skriver en annan.

Många uppger att de endast marknadsför produkter som de genuint gillar och kan stå för. Något som då underlättar är att företag gör en ordentlig research innan de hör av sig till en influencer, så att de är säkra på att profilens och varumärkets värderingar matchar. Även att man tänker igenom vilka slags format som passar en produkt är uppskattat. Inte alla produkter gör sig bra i bild, eller bara i video till exempel.

Något som allt fler influencers och konsumenter värderar högt är hållbarhet vilket även avspeglar sig i undersökningen. Influencers värderingar om miljö och konsumtion spelar en stor roll när de tar beslut om samarbeten under Black week, man de är samtidigt inte rädda för att bli kritiserade av sina följare för att göra samarbeten under Black week.

Något som tydligt står ut i undersökningen är att profilerna inte tummar på sina värderingar eller sitt varumärke bara för att det är Black Week. Influencers strävar efter att göra genuina och genomtänkta samarbeten året om, och Black Week är inget undantag för dem. Detta kan vara en stor tröst för företag såväl som konsumenter som är rädda för att vara avsändare av eller att exponeras för icke-autentisk marknadsföring under denna enorma försäljningshögtid, säger Elin Ruland.

Profilerna förklarar att de ofta uppmanar sina följare till att hålla i plånboken och vänta med inköp till Black Week. På så sätt hoppas man att konsumtionen inte ska öka utan förflyttas till en annan period då kunderna får bättre priser på sånt som de ändå planerat att köpa.

Jag vill inte uppmana till köphets, men till att folk kan spara pengar genom att fynda saker de ändå planerat att köpa. Uppmanar alltid till kritiskt tänkande, säger en influencer.