En del kanske känner till matlagnings-duon Emmy och Evelina Hammelfelt som Foodgeekz Sisters, men idag har namnet skalats ner till endast Foodgeekz. Och anledningen är enkel – systrarna ville skapa ett starkt varumärke inom sin nisch.
I takt med att vår kanal har växt så har vi funderat på hur vi ska jobba med vårt varumärke. Vi kom fram till att vi vill fokusera på att vara en matblogg och att i framtiden kanske ta fram egna produkter. Då kände vi att det var nödvändigt att bara köra på Foodgeekz, säger Evelina Hammelfelt till Influens.se.
Allt började 2016, när systrarna började lägga upp mat-relaterat innehåll på Instagram, som en gemensam hobby. Men det var inte förrän 2019 som Evelina och Emmy bestämde sig för att satsa helhjärtat på Foodgeekz.
Då lade vi upp en tydlig strategi för vår kanal, lade mer krut på innehållets kvalité, vi anslöt oss till byråer och sen började fler fysiska uppdrag att dyka upp, säger Evelina.
En av många saker som duon bestämde sig för var att visa varje följare att de ser dem, för att skapa en nära relation med sin målgrupp.
Så fort vi får en ny följare på Instagram så skickar vi ett välkomstmeddelande till personen. Där välkomnar vi alltid personen för den den är, säger Emmy.
Hur hinner ni kontakta alla?
Det gör vi manuellt under dagen. Så när en ny profil börjar följa oss så är det bara ”kopiera, klistra in och skicka”. Vi har alltså skrivit ett meddelande innan som vi skickar till alla och vi missar ingen. Det tycker vi är viktigt, säger Evelina och tillägger:
Då får man också en helt annan interaktion med följarna. Det öppnar upp för en dialog och vi får löpande in feedback på vad följarna vill se mer av eller vad som inte blev så bra. Det har även lett till en del nya samarbeten och kunder.
Men nya jobbmöjligheter har även dykt upp i en mer fysisk form, berättar Emmy och lyfter att det var på ett yogaretreat ”som något hände”.
Det blev en dominoeffekt, för de som var på ett event började att följa oss på Instagram. Och sedan var det någon där som hyrde in oss igen, och då fick nya personer upp ögonen för oss. Det var också på den tiden då Instagram hade funktionen som tillät användare att se när man började följa nya konton, så det skapade också ringar på vattnet.
Mat, yoga och meditation blev en magisk kombination för systrarna, men även för följarna. Antalet nya följare började öka och en ny målgrupp identifierades snabbt, säger Evelina och tillägger att det inte är så konstigt för ”allt det här hänger ju ihop”.
Men gör det verkligen det? Hur menar ni att det hänger ihop?
Under ett yogaretreat där vi var kockar – vi skulle bara laga mat och servera den – som vi märkte att något var i luften. Vi blev inbjudna till meditations- och yogaklasserna, och efter det var vår närvaro i köket helt annorlunda. Vi båda märkte att vi kände skillnad på hur maten faktiskt smakar, samtidigt som vår fantasi och kreativitet ökade, säger Emmy.
Ju mer närvarande man är desto skarpare blir våra sinnen. Det vi var med om kallar man för ett spirituellt uppvaknande, och det handlar om att man rannsakar sig själv och tar reda på vad man har för värderingar, vad man behöver, vad man inte vill ha kvar i sitt liv. De frågorna började vi ställa oss under den retreaten som vi jobbade på, och vår kreativitet i köket blev mycket högre, säger Evelina.
Frågorna systrarna ställde sig gällde inte bara deras privatliv utan även Foodgeekz, och det var då det även klarnade för dem vad de ville göra med sin verksamhet.
Något vi alltid har sagt är att vi inte vill få några pekpinnar. Bara för att vi är en matblogg så måste inte vi jobba som alla andra matkonton. Vi serverar till exempel mest växtbaserat, men med inslag av det animaliska. Men då är våra kriterier att det ska vara från bra källor och närodlat. Och likaså är det spirituella väldigt individuellt, säger Evelina.
Duon befinner sig i kategorin ”matlagning” men utvecklar sin kanal åt ett annat håll än de traditionella mat- och bakprofilerna. Och de spirituella delarna märks även av i bland annat systrarnas verksamhetsstrategi.
Vi har också olika spirituella ritualer som vi jobbar med, bland annat manifestationer som kan översättas till att jobba mot ett mål. Jag har kanske tio exempel på saker som jag skrev ner för ett år sedan som idag har hänt. Våra bars och kokboken är två exempel, då skrev jag något i stil med att ”det här vill jag ha i vårt liv” och då är det det man attraherar och då är man samtidigt öppen för olika möjligheter, säger Evelina.
Ja, många av våra mål har kommit till oss istället för att vi har behövt jaga dem. Det är klart att vi har gjort jobbet själva, men möjligheten till att kunna göra eller jobba med det vi har velat har kommit till oss själv, säger Emmy.
Idag har de släppt egna bars och lanserat sin första bok – Bowlsbibeln. Boken har nu haft två lanseringsevent, och mottagandet har varit över förväntan, säger de.
Våra bokreleaser gick över förväntan. Att få fira vår bok med vårt community- allt från stora influencers till våra samarbetspartners, och vi hade även bjudit in en del följare, det betyder allt. Att få ge tillbaka till dem som alltid är inne och peppar och stöttar oss på sociala medier och att få träffas i verkligheten, det är något helt annat. Det är magiskt. Vi är så otroligt tacksamma för allt just nu. Det känns som att man svävar på moln och det har nog inte riktigt sjunkit in än.
Utifrån den data vi har samlat in så kunde vi efter våra event se en stor spridning av Foodgeekz som varumärke, ökad försäljning i vår e-handel och en hel del nya kunder och följare.
Evelina och Emmy har skrivit boken, tillsammans med sitt bokförlag, och varit delaktiga i framställningen av alla bilder. De har samlat 50 vegetariska recept, indelade i fem kategorier, där varje del också har fått en egen musiklista.
Det kommer från mitt meditativa intresse, dans och dansmeditation. Vi har lagt in QR-koder intill varje kapitel där man kommer till en spotifylista. Tanken är att du ska njuta av den musiken samtidigt som du lagar maträtterna, säger Emmy.
Något annat som också är inkluderat i boken är något som Evelina beskriver som ”chakra-aktivering” och som är kopplade till kroppens olika energipunkter.
Det är egentligen inget konstigt, läser man boken så kommer man förstå det enkelt och varför det är inkluderat. Men för att förklara det kort så handlar det om att om något av våra sju energicenter är blockerade så är inte våra sinnen lika skarpa. Det är inget man kan ta på, men något man kan identifiera under meditation, säger Evelina.
Chakran påverkas av mat, känslor, intryck och egentligen allt vi som människor upplever. Så i boken har alla recept kopplats till ett chakra.
Hur kommer det sig att ni valde att göra en kokbok?
Vi har alltid velat släppa en egen bok med våra recept, men vi har nog inte haft en klar bild av hur den ska se ut. Men förra året gjorde vi en digital kokbok som vi fick jättebra respons på, så det gav oss en indikation på att det finns intresse för det formatet från oss. Sen blev vi kontaktade av ett förlag i samma veva och då kände vi att det var rätt, säger Evelina.
En rolig kuriosa på tal om hur vi manifesterar våra mål är att jag skrev en kokbok i Word när jag var 12 år, och skrev någonstans i min barndom också att jag vill göra en kokbok när jag blir stor. Så vi började egentligen att manifestera väldigt tidigt, säger Emmy.
Något som också lyfts några gånger under samtalet är att ”boken är för alla”. Evelina och Emmy vill främst inspirera till ett intresse för den mer spirituella livsstilen och visa att meditationen kan bli en del av en så vardaglig sak som matlagning.
Vi vill inte att man ska tro att man måste meditera i fem timmar för att något ska hända i kroppen. Vi vill visa att det enkelt kan bli en del av ens vardag. Vi själva är med om så mycket hela tiden och lever i ett samhälle där man bara ska jobba mer och mer. Så någonstans vill vi att det ska vara något mer än en kokbok, att någon som läser den kanske börjar reflektera över sitt liv.
I maj 2021 signade de sitt bokkontrakt, under juli och augusti månad producerade de allt innehåll och i november var boken redo för lansering.
Allt har gått väldigt fort, och ibland får vi kommentaren att vi är som maskiner som bara jobbar och jobbar. Under 2020 har vi ju ju släppt tre olika bars, ett matcha-kollagen, en digital kokbok samt lanserat en ny hemsida och startat upp nya kanaler på Pinterest och Tiktok, fortsatt jobba med vår Instagram och gjorde ett surfretreat i sommar. Men när man gör något som man älskar då finns det inget stopp, det är inte jobbigt, säger Evelina.
Många hade kanske trott att man slog knut på sig själv, men vi slog snarare samman allt tillsammans och har kunnat växla upp på väldigt kort tid. Det är så kul, säger Emmy.
Ni talar om meditation, sinneslugn och om att prioritera sin hälsa. Men det låter inte som att ni lever som ni lär om ni har så mycket att göra hela tiden?
Om du kan vara i nuet, så kan du göra många saker samtidigt. Det handlar bara om vilken inställning man har. Man kan ha 10 000 projekt och vara närvarande i varje. Det är väldigt individuellt, men vi är två personer som mår bra av att ha många bollar i luften samtidigt. Det är också lättare när man gör det man tycker är kul och det man brinner för, säger Evelina.
Nyckeln för oss när vi har och haft många projekt rullandes samtidigt är att just stanna upp, meditera och återhämta oss. Speciellt när vi behöver återställa vår kreativitet och fylla på med ny energi. Kombinationen är komisk egentligen då de är varandras ytterligheter, att göra mycket samtidigt som du vill sitta och meditera. Men det är också den bästa kombinationen och något som vi uppmanar alla att bjuda in i sin vardag, säger Emmy.
Att ha flera projekt igång samtidigt är alltså vardagsmat för duon. För tillfället är det fullt fokus på Bowlsbibeln, en julversion av fikabarsen samt arbete med andra julrecept i kombination med samarbeten i sociala medier.
Det har varit en hög efterfrågan att få synas i våra kanaler under hösten, så vi har en hel del samarbeten uppbokade långt in på Q1, säger Evelina och fortsätter:
Det beror nog på vår ökade tillväxt, men vi har också jobbat på att stärka våra kundrelationer samt blivit tydligare i vårt budskap om vad vi vill förmedla och sprida.
Vilka mål jobbar ni mot inför 2022?
Att skriva minst en bok till, och vi har redan två färdiga idéer, laga mat i Nyhetsmorgon, vi kommer släppa lite onlinekurser, fortsätta jobba tight ihop med några av våra kunder och samarbetspartners, lansera fler smaker på våra veganska fika-bars och sen kommer vi nog påbörja ett helt nytt format för Foodgeekz, där det personliga och spirituella kommer få bli en större del, säger Evelina och avslutar med:
Vi är otroligt spända på vad 2022 har att erbjuda. Men vi vill också skicka med, till alla läsare, att man ska följa sina drömmar, kasta sig ut och våga ta steget. Livet är helt enkelt för kort för något annat.