Branschprofilen Johannes Gustavsson, även vd och grundare av influencer marketingbyrån Infly, har slutfört det unika uppdraget.
Den första svenska kurslitteraturen om influencer marketing är nu släppt, och det är ingen mindre än branschprofilen Johannes Gustavsson som står bakom verket. Influens.se pratade med Johannes för nästan ett år sedan, när bokprojektet ännu var i startgroparna. Då berättade Johannes bland annat hur han förbereder sig inför det stora uppdraget, och vilka frågor han tycker är extra viktiga. Nu är uppdraget i hamn och idag står han bredvid en hög av nytryckta böcker, när Influens.se träffar honom.
LÄS ÄVEN: Han ska skriva den första svenska kurslitteraturen om influencer marketing
Jag har ju skrivit en bok tidigare, men jag underskattade nog hur lång tid det tar! Det är mycket som ska bollas runt, funderas på och diskuteras kring. Men det känns med andra ord riktigt kul att boken äntligen finns ute. Nu hoppas jag att den ska få ett fint mottagande och användas flitigt på skolor och marknadsavdelningar, säger Johannes till Influens.se.
Boken har enkelt döpts till ”Influencer marketing i praktiken” och består av allt från fakta och forskning, till intervjuer och konkreta cases.
Vet du redan nu om någon utbildning planerar att använda sig av boken?
Jag kommer såklart använda den själv i influencer marketing-kursen som jag undervisar på Sälj & Marknadshögskolan. Det är också en del andra utbildare och lärare som har hört av sig och visat intresse för boken. Det kan dock ta ett tag innan man hamnar på litteraturlistorna, så det gäller att ha lite is i magen och se vad som händer, säger Johannes och tillägger:
Jag har fått många fina reaktioner från vänner, kollegor och medverkande – och väldigt bra spridning på sociala medier. Det är kul att se hur allt från studenter till marknadschefer har skaffat boken. Alla har väl inte riktigt hunnit läsa boken ännu, så nu inväntar jag spänt reaktionerna.
Hur länge kan den här boken vara aktuell i en digital och snabbföränderlig värld?
Mycket av bokens innehåll är ganska tidlöst. Jag skriver bland annat om hur vi människor påverkas av influencers och varför influencer marketing fungerar. Casen är också bra exempel på hur det kan se ut i praktiken. Även om vi kommer att se en stor utveckling på området känner jag mig bekväm med att ha skrivit en bra överblick som många framöver kommer kunna använda i studier och arbete med influencer marketing. Om boken hamnar på kurslistor kan vi nog räkna med reviderade och uppdaterade upplagor med jämna mellanrum också, avslutar han.