Första svenska influencern på Amazon – ”alltid varit min dröm”

Christopher Skogfeldt och Sanne Josefson

”Vi är imponerade”.

Sanne Josefson, som tillsammans med e-handelshubben Hubso startade modevarumärket Sanne Alexandra Stockholm, har klivit ombord hos Amazon.

Under förra året bolagiserades varumärket och blev ett dotterbolag till Hubso. Så sent som i tisdags avslöjade Hubso att Sanne Alexandra Stockholms försäljning ökade med 80 procent under årets tredje kvartal. Samtidigt som varumärkets resultat växte med över 150 procent.

Och nu ska man nå ännu fler kunder. Varumärket gjorde nämligen entré på svenska Amazon igår, något som Sanne är mycket stolt över:

Jag är så glad att äntligen kunna avslöja ett riktigt drömsamarbete! Redan när jag bodde i USA för några år sedan och ofta använde Amazon så var det alltid min dröm att få sälja mina produkter där, och nu har den besannats, säger Sanne Josefson i ett pressmeddelande.

Men Sannes samarbete med e-handelsjätten är större än så. Förutom försäljning av egna produkter på plattformen, ska Sanne även marknadsföra andra varor som finns att hitta på Amazon, i sina sociala kanaler.

Jag att visa upp produkter ur deras gigantiska sortiment som jag och min familj använder i vardagen. Följ mig på denna spännande resa och bli inspirerad på min Instagramkanal, säger Sanne.

Influens.se hörde av sig till Christopher Skogfeldt, affärsutvecklingschef på Amazon, för att prata om samarbetet.

Hur kommer det sig att ni knyter till er en svensk modeinfluencer?

Vi är imponerade över hur Sanne har lyckats bygga en genuin community kring hennes entreprenörskap och vi vet dessutom att våra kunder verkligen gillar Sannes produkter. I Sannes butik på Amazon kan också våra svenska kunder få ta del av hennes rekommendationer och få en mer personlig shoppingupplevelse. Förhoppningen är att många kommer att upptäcka nya och fler favoriter från alla de små och medelstora företag som säljer på Amazon, säger Christopher Skogfeldt.

Vill Amazon satsa mer  mode här, på den svenska marknaden? 

Vi letar alltid letar efter nya sätt att utöka vårt utbud och ge våra kunder de varumärken de letar efter.

Kommer ni att leta efter fler svenska influencers att samarbeta med?

Vi har runt 1000 svenska småföretag som säljer på Amazon.se just nu, men vi letar alltid efter fler företag som vi kan hjälpa växa och hitta nya kunder. Vi vet att många influencers också är entreprenörer och ser fram emot att få lansera fler sådana här samarbeten.

För Sannes varumärke innebär samarbetet ytterligare ett steg i bolagets expansionsplan.

Det har alltid varit min dröm att skapa ett internationellt varumärke och när vi nu är på väg i Tyskland så kändes detta som ett naturligt steg i processen, säger Sanne Josefson till Influens.se.

Ni har redan en tysk och brittisk sajt. Hur går de marknaderna? 

Vi är precis i uppstartsfas så lite tidigt att svara på än. Men det känns jättebra!

Vad är planen framåt ur ett internationellt perspektiv? 

Nu börjar vi med Tyskland, sen tar vi det därifrån, avslutar Sanne Josefson.