Frida Kummerfeldt – från advokat till influencer: ”Några tycker nog att jag har misslyckats”

Frida Kummerfeldt

Influencern om framgång, transparens och ödmjukhet. 

Frida Kummerfeldt från Skanör var övertygad om att hon skulle jobba hela livet som advokat. Hon såg till att få höga betyg som kunde ta henne till juristprogrammet i Stockholm, en nästan fem år lång utbildning, innan hon började arbeta som biträdande jurist. Efter några år kom beskedet – hon kunde nu titulera sig advokat. Strax över 30 år gammal hade hon uppnått alla sina mål.

Samtidigt växte hennes följarskara på sociala medier och i samma takt växte längtan efter att göra något annat. 

Jag höll mest på med sociala medier som hobby men visste inte riktigt hur jag skulle ta det vidare. Sedan hittade jag min nisch som body positive influencer. Med fokus på mode då, säger Frida Kummerfeldt till Influens.

 “Jag får definiera framgång för mig”

När Frida Kummerfeldt väl bestämt sig för att satsa på en karriär som influencer följde en tid där hon beskriver det som att ha två heltidsjobb. Hon sparade ihop den summa pengar hon behövde för att klara sig ett halvår och tog sedan tjänstledigt. 

Så jag fick tjänstledigt ett halvår och allt fortsatte att fungera. Och då bad jag om ett halvår till. Och sen så när jag hade varit tjänstledig ett år och stod och övervägde, ska jag gå tillbaka eller ska jag säga upp mig? Så var jag såhär … Fuck it jag säger upp mig. Jag hoppas att det flyger.

Från början var planen att ge sig själv ett år att få 10 000 följare, idag har hon 26 000. Sedan ett år tillbaka driver hon ett eget aktiebolag som influencer och har bland annat blivit en populär ambassadör för Kappahl. 

När Influens frågar henne vad hennes tips till den som vill satsa på sin influencerkarriär är, svarar hon att det först och främst gäller att bygga upp en buffert, ha en plan och sänka prestigen.

Många tror liksom att nu gäller det att lyckas. För mig är frågan liksom, vad är att lyckas? Vissa kanske tycker att jag har misslyckats. Som har gett upp en advokatkarriär. Vissa kanske tycker att jag har lyckats. Som då liksom kan livnära mig på detta. Vissa kanske tycker att jag inte har lyckats. För att jag inte tjänar x eller y. Men för mig spelar det ingen roll, jag får definiera framgång för mig.

“Mina följare är mitt existensberättigande”

När Influens kontaktar Frida Kummerfeldt är det efter evenemanget Im expo, där Frida pratat om sin nära relation till sina följare. 

Det är lite som jag brukar säga till mina följare, utan dem, inget jag. Om jag inte har deras tycke, förtroende och respekt, då faller ju hela min business. Så utan dem så har jag inget existensberättigande utifrån rollen som influencer, som karriär. Följarna är ju mitt värde.

Hon är också noga med att skilja på antalet följare och graden av engagemang, eftersom det är just engagemang annonsörerna tittar på. Men att behålla förtroendet och engagemanget från följarna kräver att man själv ger något tillbaka. Till exempel är hon noga med att hålla en god ton till sina följare, och svara på deras frågor så gott hon kan.

Jag har betalt för att ha kundtjänst. För mig ingår det i arbetsbeskrivningen. Att vara inspiratör, kundtjänst, fotograf och ekonomiavdelning. Alltså man är alla delar. Jag förstår inte varför man skulle bli arg eller irriterad på det som är det viktigaste. Det viktigaste är ju engagemanget.

Transparens är nyckeln

Genom sina år som influencer har hon gjort flertalet samarbeten och som hos de flesta som livnär sig på sina sociala medier blir perioder som black friday och julhandeln oftast en mer intensiv period gällande reklaminlägg. Frida Kummerfeldt har valt att i de fallen vara helt transparent med sina följare och hålla en öppen dialog om mängden reklam, och påpeka att man inte behöver köpa något. 

Jag säger helt enkelt till mina följare att nu kommer det komma en vecka eller två veckor, inför till exempel juletiden, där det kommer vara fler samarbeten än de är vana vid. Ni behöver inte köpa någonting om ni inte vill men hade du tänkt köpa saker ändå, grattis, du kommer få lite rabatter och så vidare.

Hon tror också att en äldre målgrupp är mer benägna att ha förståelse för till exempel den rådande ekonomiska situationen och att även hon behöver klara sig ekonomiskt.  

Samtidigt försöker jag alltid utforma mina samarbeten så inspirerande som möjligt, så att de ändå får ut någonting, inspirationsmässigt av mitt content. Och då sänker de garden och blir mer “vi fattar att du måste tjäna pengar, du måste jobba”, och är superstöttande. Transparens, sjukt viktigt.