Gigger-gruppen får napp igen – förvärvar ny plattform: ”En tydlig kommersiell milstolpe”

Claes Persson

I slutet av september förvärvade Gigger Group influencernätverket Cube för 75 miljoner kronor, och tidigare i år plockade koncernen även in influencer marketingbyrån Collabs i sin portfölj. En affär som landade på 57 miljoner kronor.

Nu fortsätter bolaget att spela offensivt och meddelar att man förvärvar samtliga aktier i Happyr AB, jobbplattformen för både arbetsgivare och arbetssökande.

Vad förvärvet kostar uppges inte för närvarande. Men enligt pressmeddelandet kan en tilläggsköpeskilling om högst 10 miljoner kronor bli aktuellt, om vissa kommersiella mål uppfylls.

Happyer har ett kommersiellt samarbete med rekryteringsföretaget Workbuster, vilket för närvarande ger bolaget rätt till fem miljoner kronor i tilläggsköpeskilling. Men om Happyr, inom 12 månader från förvärvet, uppnår ytterligare kommersiella mål kan tilläggsköpeskillingen uppgå till det dubbla.

Avtalet mellan Happyr och Workbuster är en tydlig kommersiell milstolpe som ytterligare visar på styrkan i vår förvärvsstrategi, vår förvärvsmodell och det urval vi gör av våra förvärv. Vi följer vår plan, och att kommersiella avtal som det mellan Happyr och Workbuster förverkligades tidigare än förväntat är mycket glädjande. Det stärker hela vår förvärvsstrategi och vi ser mycket fram emot att utveckla samarbetet med Workbuster, säger Claes Persson, vd för Gigger Group AB, i ett pressmeddelande.

I Gigger-gruppen ingår även bolagets frilansplattformen Giggers där uppdragstagare kan hitta nya jobb och fakturera utan att ha eget företag.