Google och YouTube stoppar intäkter från klimatförnekande innehåll

Innehåll som ”säger emot den väletablerade vetenskapliga samsynen kring förekomsten av klimatförändringarna och dess orsaker” kommer att förbjudas på Youtube och för Google-annonsörer.

Påhittade påståenden och vilseledande innehåll om klimatförändringar eller annat kopplat till detta, som till exempel växthusgaser, kommer att tas ner. Det rapporterar flera svenska och internationella medier.

Beslutet kommer att träda i kraft i november. Då kommer alltså allt innehåll från annonsörer, publicister och Youtube-användare, innehållandes ovan nämnda exempel, att tas bort.

Google och dess systerbolag Youtube vill inte att man ska kunna tjäna pengar på innehåll som går emot vetenskaplig fakta. Initiativet kommer efter att många annonsörer har uttryckt missnöje över att deras reklam visas i samband med innehåll som förnekar klimatförändringarna.

Annonsörer vill helt enkelt inte att deras annonser ska hamna bredvid den här typen av innehåll. Och publicister och kreatörer vill inte att reklam som framför dessa påståenden ska dyka upp på deras sidor eller videor, skriver Google i ett uttalande.

Google förklarar att man kommer att använda sig av bland annat automatiserade verktyg, tips från användare och företagets egna scanning av plattformarna, för att ta sig an uppgiften att rensa ut allt innehåll som går emot det nya beslutet.

Det kommer dock att vara fortsatt tillåtet att föra diskussioner kring klimatförändringar och dess olika effekter, klimatpolitik och ny forskning.