Ida Warg slår tillbaka mot myndigheten: ”Förstår tyvärr inte”

Har genomfört undersökning kopplat till var Instagramanvändare tittar först.

Nyligen fick influencern Ida Warg och hennes skönhetsvarumärke Ida Warg Beauty ett varsitt tillsynsbrev från Konsumentverket. Ärendet handlade om delat innehåll på Instagram, i Ida Wargs personliga kanal, om företagets produkter som inte hade reklammarkerats på rätt sätt.

Närmare bestämt gällde det totalt sex inlägg, både bilder och filmer, i Stories som antingen inte alls var reklammärkta eller var otillräckligt annonsmärkta. Det var innehåll skapat av Ida själv samt inlägg som hon repostat i sin kanal. Alla inlägg handlade om Ida Warg Beautys produkter.

LÄS ÄVEN: Ida Wargs repost gav Ida Warg Beauty bakläxa: ”Vi är nu medvetna”

Företaget svarade Konsumentverket direkt, att man inte var medveten om Ida Warg som privatperson behöver reklammarkera inlägg som hon repostar. Samt att bolaget inte förstod att de var lika ansvariga för att innehållet uppfyllde marknadsföringslagens krav på reklammärkning.

Vi är nu medvetna om detta och kommer fortsättningsvis se till att Ida Wargs reposts har märkning. Vi ämnar omedelbart stärka upp och kvalitetssäkra våra befintliga policys genom hela Ida Warg Beauty, utifrån Konsumentverkets information och påpekanden. En vidareutbildning kommer att ges de medarbetare som hanterar vår marknadskommunikation, för att efter bästa förmåga och kunskap följa gällande lagar och regler i all framtida marknadskommunikation, svarade bolaget.vä

Ida Warg svarade inte lika snabbt, men har nu återkommit med ett svar till Konsumentverket:

 Jag brukar vara mycket noggrann med att reklammarkera de inlägg jag skapar eller reposts av inlägg jag själv skapar när företagets produkter visas, vilket också framgår på de två bilder som är reklammarkerade.

Hon erkänner dock att ett inlägg, en video delad från Instagram Reels, missades att reklammärkas. Detta var dock inte Idas misstag:

I det fallet var det en av mina medarbetare som repostade min Reel och som trodde att reklammarkeringen följde med så att säga (den finns som ni säkert sett i den ursprungliga Reelen). Nu följde den inte med och det är bara att beklaga.

Idas ståndpunkt i ärendet är dock starkt ifrågasättande. Hon håller nämligen inte med Konsumentverkets anmärkning:

Jag förstår tyvärr inte helt Konsumentverkets bedömning att reklammarkeringen på de två reklammarkerade inläggen varit otydlig. Min uppfattning är att inläggen har varit tydligt märkta med ordet ”Reklam” och bolagets varumärke bredvid, som placerats överst närmast under min profilbild.

Enligt min och företagets undersökningar så är det på den platsen som en normal användare av Instagram Stories läser först.

Hon förklarar vidare:

En Instagramanvändare som kollar sitt Stories-flöde lägger ögonen allra först upp till vänster där det framgår vem som är avsändare, därefter går man antingen vidare i text/bild eller sveper vidare till nästa konto. Den valda platsen för reklammarkeringen (övers och direkt under min profilbild), typsnitt, färgval och textstorlek möter nog jag kraven på tydlighet som gäller för publicering av reklam.

Enligt Ida själv ”konkurrerade inte reklammarkeringen med text och bild”. Vidare förklarar Ida att hon dock inte visste att det finns krav på att repostade inlägg, alltså innehåll som något annat konto har skapat, i hennes personliga kanal ska reklammarkeras.

Med det sagt, eftersom jag nu blivit medveten om att Konsumentverket anser att det är jag som brister i tydlighet för foton och filmer även som följare har skapat, så kommer jag fortsättningsvis vara noggrann och tydlig i reklammarkering av inlägg och reposts om Ida Warg Beautys produkter visas upp på Instagram Stories.

Ida välkomnar även tydligare instruktioner från Konsumentverket, och önskar att myndigheten ska tydliggöra var hon ska lägga en reklammarkering för att göra det tillräckligt tydligt.

Nu ligger bollen hos Konsumentverket som ska ta ställning till om ytterligare åtgärder ska vidtas.