Idag: Jiray Seropians kebabäventyr får en serie – har Nicole Falciani med sig

Nicole Falciani och Jiray ”Jirre” Seropian

Han har ätit 22 kebaber på en dag och 10 000 kebaber allt som allt. Han äger tre, snart fyra, restauranger och han har besökt 234 städer när han har sökt efter bäst streetfood. Om du ännu inte lyckats gissa vem vi pratar om så ska vi avslöja det nu – det är ingen mindre än Jiray ”Jirre” Seropian som står bakom Instagramkontot Kebabspotting.

Kebabspotting, som recenserar kebabrätter, har gjort succé i sociala medier och har idag nära 60 000 följare på Instagram. Och nu har det blivit dags att ta konceptet till ett nytt format.

Idag släpper Jiray Seropian nämligen sin första Youtube-serie, döpt efter det framgångsrika Instagramkontot – Kebabspotting. Första säsongen innehåller fem avsnitt, som är producerade av filmbolaget Gabardin.

De har tjatat hål i huvudet på mig och tyckt att min storytelling är helt fantastisk, men att mycket content inte syns. Åker jag till Istanbul och äter 30 kebaber så kommer det bara upp en recension och bild på Instagram, that’s it. Rörligt innehåll ska bli riktigt skoj, säger Jiray Seropian till Di.

I serien letar Jiray Seropian alltså ”inspiration bland Europas gömda pärlor” och fortsätter jakten ”på sitt livs första tiopoängare”.

Det här är en av de mest utmanande sakerna jag gjort i mitt liv. Från inälvor i Neapel och burgare på en gammal offentlig toalett i Berlin till mitt livs bästa lammspett i Istanbul. Den som älskar streetfood kommer inte att bli besviken, säger Jiray Seropian i ett pressmeddelande.

För mig är streetfood kärlek, hantverk och kultur. En tugga kan säga så mycket om platsen du befinner dig på. Precis som hamburgaren tror jag kebaben kommer att gå från fyllekäk till finkrogarna. 10 000 kebaber senare borde jag veta vad jag pratar om.

Det första avsnittet utspelar sig i Istanbul, och de andra fyra i Napoli, Prag, Berlin samt Lissabon. I ett av avsnitten har han även med influencern Nicole Falciani vid sin sida. Men själv vill Jiray Seropian inte kalla sig influencer.

Jag är snarare en antiinfluencer. Jag är som sagt ganska less på alla matkonton som skriver att alla ställen är magiska och fantastiska. Jag har aldrig gett mer än en nia. Och jag tror faktiskt inte heller att tian existerar, säger han till Di.