Influencerbolaget blev en minusaffär – på 85 miljoner kronor: “Strategiskt”

Maryam Ghahremani, vd Bambuser.

Bambuser har valt att sälja Relatable efter bara två år. 

Bambuser köpte våren 2021 upp varumärket Relatable, som ägs av Jefferson AB. Tillsammans med redan existerande tjänster hos Bambuser lanserades varumärket sedan om under paketlösningsnamnet “Bambuser plus”. Så sent som i Augusti i år gick man däremot ut med att Relatable skulle återlanseras som varumärke och bli en självständig enhet med fokus på bland annat influencer marketing. Drygt två månader senare var varumärket till försäljning

Prislappen bara en tiondel så stor

Nu står det klart att Jefferson AB köpts upp av Ravenmedia som är en del av en polsk investeringsgrupp. Köpeskillingen uppgår till cirka 22,3 miljoner kronor, vilket är omkring en tiondel av de 200 miljoner kronorna som Bambuser betalade 2021. 

Avyttringen kommer att medföra en realiserad förlust från avyttringar på cirka 85 miljoner kronor, vilket återspeglas i Bambusers koncernresultaträkning för fjärde kvartalet 2023, skriver Bambuser i en kommentar.

Ett strategiskt beslut

Bambuser har tidigare uttalat sig om försäljningen och menar att det inte rör sig om pengar, utan istället handlar om ett strategiskt val och ett ökat fokus på sin videohandelsplattform.

Vi behöver inte få in kapital, det är inte därför vi säljer. Det här är ett rent strategiskt val, sade Jonas Lagerström, strategi- och finanschef på Bambuser, till Di då.

Att avyttringen av Relatable rör sig om en mer långsiktig och strategisk plan verkar vara något Bambuser står fast vid. I ett pressmeddelande om försäljningen skriver de bland annat såhär:

I linje med det fokus som beskrivs i Bambusers rapport för tredje kvartalet 2023, kanaliserar företaget sina resurser helt och hållet till att utveckla sin världsledande videohandelsplattform. De tjänster som tidigare tillhandahållits av Jefferson AB, under varumärket Relatable, kommer nu att levereras genom ett framväxande globalt partnerskapsekosystem.