Bambuser väckte liv i varumärket – nu ska det säljas: “Strategiskt val”

Jonas Lagerström, strategi- och finanschef på Bambuser

Relatable är återigen till försäljning. 

Influencer marketing-bolaget Relatable köptes i maj 2021 upp av Bambuser för 200 miljoner kronor. Varumärkesnamnet slopades och istället utformade företaget en paketlösning med liveshopping och influencer marketing, under namnet Bambuser plus. Men senare valde man att väcka liv i varumärket Relatable igen.

Nylanseringen av varumärket var något Influens rapporterade om så sent som i slutet av augusti i år. Planen var då, enligt Bambuser, att låta Relatable bli en självständig enhet med fokus på influencer marketing och digital annonsering. 

Mindre än tre månader senare kommer nu beskedet att Relatable är till salu. 

Vi har initierat en strategisk granskning av verksamheten som kan innefatta en fullständig försäljning, har Bambusers vd Maryam Ghahremani skrivit i rapporten för det tredje kvartalet.

“Ett rent strategiskt val”

Bambusers aktiekurs har fallit med 70 procent under året och i våras kunde Breakit avslöja att företaget hade tvingats till nedskärningar där var tionde anställd hade blivit uppsagd. Försäljning av Relatable ska däremot inte bero på att företaget behöver få in mer kapital, enligt Jonas Lagerström, strategi- och finanschef på Bambuser. 

Vi behöver inte få in kapital, det är inte därför vi säljer. Det här är ett rent strategiskt val. Aktieägarna har inte gett oss något mandat att agera investmentbolag, utan vi ska bygga ett affärsledande bolag inom videshopping. Då ska vi rikta alla våra resurser mot det målet, säger han till Di.