Influencern kandiderar till EU-valet: ”Förändrar den politiska spelplanen”

Amilia Stapelfeldt (Instagram @amiliastapelfeldt) / istock

Kandiderar för nybildade Folklistan.

Folklistan vill inte kalla sig för ett parti. Sara Skyttedal, tidigare Kristdemokraterna, är en av grundarna och beskriver initiativet som en “valsamverkan med personer som har olika politiska bakgrund”. Men idén kom ursprungligen från Jan Emanuel, som då var medlem i Socialdemokraterna men efter lanseringen av Folklistan tvingats lämna partiet. Folklistan går enligt Sara Skyttedal till val på att omförhandla Sveriges EU-medlemskap.

Fjärde namnet på listan

I veckan tillkännagav de två politikerna ytterligare några av Folklistans kandidater till EU-valet. En av dem är Amilia Stapelfeldt, en politiskt engagerad influencer med 24 000 följare på Instagram. Profilen, som har en bakgrund inom pr-branschen blev känd för allmänheten när hon medverkade i Big brother 2020. 

Det var i samband med hennes medverkan i programmet som hennes följarskara växte, och med tiden har innehållet på hennes kanaler blivit allt mer politiskt inriktat. Profilen har också en politisk bakgrund inom Moderaterna, men beskriver sig idag som “oberoende liberal”. Amilia Stapelfeldt kandiderar till EU-valet som det fjärde namnet för Folklistan.

En fördel att vara influencer

Amilia Stapelfeldt har ofta fått frågan varför hon inte ställer upp i något val. Enligt henne är anledningen främst att det inte funnits något parti som helt kunnat matcha hennes åsikter.

Så även om mitt intresse för politik har varit enormt, så har yrket politiker känts väldigt långt bort. Men Folklistan, som är en valsamverkan och inte ett parti, förändrar den politiska spelplanen. Där är det okej att man tycker olika, istället för att piskas in i ledet, säger hon i en intervju med Influens.

Att hon är influencer med en stark relation till sina följare ser hon som en fördel. Hon menar att förtroende för henne som person och insynen i hennes tankar och drivkrafter, är något som många saknar hos andra politiker.

Som influencer är kommunikationen, förtroendet och lyhördheten mot följarna allt. Mina följare litar på mig, de vet var jag står, hur jag tänker, vad som driver mig, vad jag tolererar och inte. Jag tror att många gärna hade velat känna så även för den politiker som företräder en i maktens korridorer, och utifrån det perspektivet ser jag bara fördelar med att komma in i politiken som influencer.

Vill inte ha ett ”svindyrt EU”

Vad innebär då en röst på Amilia Stapelfeldt? Enligt profilen själv är en röst på henne en röst på en kandidat ”som inte vill ha ett svindyrt EU som ger oss oönskade lösningar på problem vi aldrig ens haft”.

Oavsett om det gäller de fastsatta skruvkorkarna på mjölkpaketen, EU-lagar som skapar massuppsägningar hos svenska ambulanssjukvårdare eller frågan om att förbjuda det svenska snuset. EU ska inte styra över Sverige på det sättet, det var aldrig meningen att det var så det skulle bli när vi gick med, förklarar hon.

Influencern säger sig vilja få ut mer positiva saker av EU-medlemskapet och passar samtidigt på att visa sitt stöd för Ukraina.

En område som EU däremot gärna får fokusera mer på är att stödja Ukraina och att utveckla det militära samarbetet mellan medlemsländerna. Så en röst på mig är en röst på en kandidat som står upp för ett mindre men vassare EU. 

Stödet från följarna

I en händelse på Instagram har influencern delat med sig av några kommentarer från följare som säger att hon har deras röst. En kommentar hon delat lyder “Första gången jag nu kommer rösta i EU-valet!” och en annan “Mäktigaste att gå från att rösta på dig i Big brother till EU-valet”.

Det är en av de finaste komplimangerna jag någonsin fått, och liknade DM’s har fortsatt strömma in sen dess, vilket gjort mig enormt glad, säger Amilia Stapelfelt om kommentarerna.