Infly slog prognosen första året – ska krossa siffrorna igen: ”Bygger en stabil affär”

Johannes Gustavsson

”Det skadar inte att ha fler ben att stå på”.

För exakt ett år sedan steg Infly in i influencer marketing-branschen som en ny spelare. Vi berättade då om agenturen som profilen Johannes Gustavsson står bakom. Han har lång erfarenhet från kommunikationsbranschen, han undervisar i influencer marketing samt är en av grundarna av svenska influencer-turnén Tubecon. Johannes har även gett ut två böcker, varav en är den första svenska kurslitteraturen om influencer marketing.

LÄS ÄVEN: Han ska skriva den första svenska kurslitteraturen om influencer marketing

Vad som är intressant att titta på, efter ett år, är hur det har gått för bolaget. Passande nog har Infly precis släppt sin första årsrapport som avslöjar allt. Viktigt att tillägga är att den första rapporten består av 15 månader, och slutar den sista december 2021.

Annons:
Annons:

Så, det vi kan se är att omsättningen landade på 1,8 miljoner kronor. Samtidigt som rörelseresultatet uppgick till drygt 130 600 kronor. Siffror som vd:n Johannes Gustavsson är mycket nöjd med.

Vi hade räknat med att omsätta 1 miljon kronor under det första räkenskapsåret, så att omsätta ytterligare nästan en miljon var såklart en kul bonus, säger han till Influens.se och tillägger:

Vi fick vår teori, om att annonsörer kommer att satsa allt mer på långsiktiga kampanjer framöver, bekräftad. Inte minst framåt slutet av året. En av dessa kampanjer som vi är väldigt stolta över är den med Astrid Nordin och Från Sverige-märkningen.

LÄS ÄVEN: Astrid Nordin får nytt uppdrag: ”Fanbärare för opinionsbildning”

Vilka lärdomar tar ni med er in i 2022? 

Att det inte skadar att ha fler ben att stå på! Vi bedriver ju huvudsakligen agenturverksamhet och det går bra, men vi har också börjat arbeta med vårt erbjudande kring strategi och kampanjer – alltså att arbeta mer åt byråhållet och på så sätt erbjuda en helhetslösning. Det fortsätter vi utveckla under året och ser en stor efterfrågan kring detta hos annonsörerna.

LÄS ÄVEN: Infly svänger mot nya mål med tre nya toppnamn: ”Naturligt nästa steg”

Fortsättningsvis ser företaget också ljust på framtiden.

Målet för 2022 är en omsättning på 2 miljoner kronor och som prognosen ser ut just nu så kommer vi att överstiga även det, säger Johannes Gustavsson och avslutar med:

Vi är ett relativt litet bolag som trots att vi har mycket kunskap och erfarenhet fortfarande känner oss fram i branschen. Vi skyndar långsamt, kan man säga, för att bygga en stabil affär över tid.