Instagram svarar: Så fungerar algoritmerna

Så når du ut till fler i flödet, på stories och via reels.

Influens kunde tidigare rapportera om hur många kreatörer sett sin statistik sjunka drastiskt på Instagram. Något som delvis fick sin förklaring när företagets vd, Adam Mosseri, gick ut och bekräftade att man gjort förändringar i hur inlägg visas och rekommenderas på plattformen. Men många har fortfarande frågor om hur Instagrams algoritmer fungerar och vad man behöver göra för att de ska jobba till ens fördel.

Även det har vd:n faktiskt gått ut och svarat på i en reel, som han nu hänvisar till. Influens har sammanfattat de viktigaste punkterna.

Stories

Hur tidigt i listan du syns för dina följare beror på hur ofta de interagerar med dina stories. Det vill säga, om de ofta tittar, eller svarar, på dina stories, kommer du att rankas högre i deras flöde för just stories.

Utöver visningar, svar och gillamarkeringar, är även relationen mellan din följare och dig avgörande. Till exempel om ni tidigare skickat direktmeddelande till varandra.

Flöde

I flödet syftar Instagram till att visa de mest intressanta händelserna sedan det senaste besöket på appen. Det inkluderar både inlägg från konton som användaren följer och okända konton som Instagram tror att användaren kommer att gilla.

Rankningen, alltså hur högt upp i flödet som ditt inlägg kommer att synas, beror på hur sannolikt algoritmerna bedömer det vara att personen kommer att gilla, kommentera eller dela inlägget.

För att göra denna bedömning används bland annat användarens interaktionshistorik för liknande inlägg, inläggets popularitet och användarens tidigare interaktioner med dig som postat inlägget.

Reels

Reels har som syfte att främst visa innehåll från konton som användaren inte redan följer. Det innebär att dina reels i första hand är till för att spridas till andra än dina följare, vilket gjort att allt fler satsar på att skapa allt mer innehåll i videoformat.

Vem din reel visas för baseras bland annat på hur sannolikt det är att mottagaren kommer att titta på hela videoklippet, skicka klippet vidare till en vän eller besöka ljudsidan. Detta avgörs genom vilka typer av reels personen har tittat på tidigare och hur mycket personen har interagerat med kontona som publicerat dessa.

Utforska

Under utforska visar Instagram upp nytt innehåll som de tror kan intressera användaren. Detta baseras på tidigare visat intresse och interaktion, både generellt på Instagram och specifikt med den som postat inlägget . Även här handlar det om hur sannolikt det är att mottagaren gillar, sparar eller delar ett inlägg. Men här är inläggets popularitet en viktigare faktor.

LÄS ÄVEN: Instagram avslöjar: Därför har din räckvidd förändrats

Tips för ökad räckvidd

  • Experimentera: Testa olika typer av innehåll för att se vad som engagerar din publik mest.
  • Insikter: Använd insikter för att förstå vilket innehåll som fungerar bäst och anpassa din strategi därefter.
  • Samarbete: Samarbeta med andra anfluencers och kreatörer för att nå ut till en bredare publik och skapa intressant innehåll.
  • Originalitet: Skapa originellt innehåll som sticker ut för att bli favoriserad av Instagrams algoritmer.