Katrin Zytomierska svarar KO: ”Jag har blivit behandlad på ett lagstridigt sätt”

Katrin Zytomierska och Mark Safaryan

”Som om jag är ett byte att slita i stycken”.

Igår publicerade Konsumentombudsmannen ett pressmeddelande där man meddelade att influencern och entreprenören Katrin Zytomierska ligger i riskzonen igen.

Mer exakt att hon och hennes bolag Clean Eating kan komma att betala vite på en miljon kronor för Clean Eating, och 250 000 kronor för Katrin själv. Detta eftersom inlägg utan reklammärkning har publicerats i de sociala kanalerna, igen.

LÄS ÄVEN: Katrin Zytomierska och hennes bolag bryter mot lagen: ”Beloppen blir nu aktuella”

Nu svarar Katrin Zytomierska på KO:s yrkande, på Instagram. Hon skriver att hon anser att hon har blivit behandlad på ett lagstridigt sätt:

Jag har inte gjort något fel. Jag har reklammärkt som jag ska. Jag har däremot blivit behandlad på ett lagstridigt sätt av KO i åtta månader. Som om jag är ett byte att slita i stycken med de enklaste medel, skriver Katrin.

De underlagen KO har utgått ifrån ska inte vara reklammärkta. Men det är, enligt Katrin, ett fel som uppstått hos plattformen. Instagrams samarbetsfunktion strular nämligen, påstår hon:

Instagrams funktion för reklammärkning är svajig och det sker ofta att reklammarkeringen ”faller bort”.

Något som Katrins advokat Mark Safaryan meddelade KO, redan 2022 när Katrin blev uppmärksammad på icke-reklammärkta inlägg. I åtta månader får dock varken Katrin eller hennes advokat höra något från KO. Till slut får de höra att ärendet har hamnat ”mellan stolarna”.

Handläggaren hade slutat på Konsumentverket. Jag blir upprörd. Säger till min advokat att jag vill JO anmäla KO. Så här beter man sig inte, det har skapat mig en hel del stress och oro.

Och igår kom ännu ett besked. ”Plötsligt”, enligt Katrin.

Ärendet är återupptaget och jag riskerar nu igen enorma böter. För något jag tydligt visat KO (i juli 2022) att jag har reklammärkt korrekt.

Enligt Katrin har hon bevis på att hennes inlägg är korrekt märkta, men att Instagrams funktion för reklamssamrbeten fortfarande inte går att lita på.