Klara Elvgren, Sanna Jörnvik och Penny Parnevik coachas – siktar mot topplistorna

Youtube- och influencernätverket Splay One har sedan starten 2013 ”fokuserat på att utveckla kreatörer på sociala plattformar”. Nu ska man lyfta en utvald grupp influencers för att boosta deras genomslagskraft på Youtube.

Projektet har fått namnet “Female Voices” och går ut på att Splay One teamar upp med ett par kvinnliga kreatörer för att coacha dem hur de kan optimera sina sociala plattformar, affärsutveckla och varumärkespositionera.

Några av de profiler som ingår i satsningen är Penny Parnevik, Johanna Johnson, Klara Elvgren, Sanna Jörnvik och Sofia Henriksson. Till sin hjälp har profilerna fått tillgång till ”branschledande experter” inom olika områden samt erbjuds nära dialog med plattformsägare.

Vi tror stenhårt på alla kreatörer som medverkar i Female Voices-projektet. De här kreatörerna fullständigt osar självständighet och målmedvetenhet. Jag är övertygad om att vi framöver kommer se dem alla både i större utsträckning på Youtube Trending men även i mer kvalificerade rapporteringar, säger Fredrika Fry, Head of Talent på Splay One, i ett pressmeddelande.

Målet är att profilernas Youtube-kanaler ska växa och att kreatörerna kan utveckla sitt innehåll på ett sätt som gör att engagemanget ökar samt att fler vill konsumera innehållet under en lång tid framöver. Man vill även lägga mer fokus på antal visningar än antalet följare. Splay One hoppas att profilerna kommer att ta ett större utrymme på topplistorna.

Jag vet att man kanske inte har bett om att vara en förebild bara för att man når en stor målgrupp med sin Youtube-kanal, men med makt/privilegium kommer även ansvar. Jag tycker det är viktigt att man som kreatör tar det på största allvar, säger Penny Parnevik och tillägger:

Det är viktigt att unga tjejer, men framförallt fler unga killar får se starka kvinnor på Youtube! Det behövs fler kvinnor som tar plats och som har en stark moral vilket kan inspirera nästa generation.