Klarna pausar sin live shopping – men influencers ska fortsätta locka kunder

Bolagets svar till Influens: ”Kommer att fortsätta”.

Klarna har under de senaste åren satsat stort på live shopping, bland annat genom ett förvärv av brittiska Hero, en affär som kostade bolaget cirka 1,3 miljarder kronor.

Tanken med förvärvet var bland annat att använda Heros plattform, genom vilken det är möjligt att prata med personal i fysiska butiker via videor. En tjänst som var tänkt att erbjudas till fysiska butiker i Klarnas nätverk.

Nu meddelar Klarna att man pausar sin satsning på “live shopping”. Influens kontaktade Klarnas pressansvarige Joel Hedin för att höra om den pausade nedläggningen berör satsningar som den som gjordes tillsammans med Ani jewels. I ett mejl svarar han att de inte önskar lämna några ytterligare kommentarer, men att han kan förtydliga att det gäller “live shopping” i videoformat.

Vi kommer att fortsätta erbjuda tjänster inom “social shopping”, som “Creator platform” och “Creator shops”. När det kommer till ‘live shopping’ har vi testat flera olika format, bland annat att möjliggöra för butiksanställda att videochatta direkt med konsumenter, men har valt att pausa detta initiativ för att fokusera på andra högre prioriterade produkter och tjänster, skriver han i mejlet.