Tjäna mer på annonslänkar – här är Youtubes nya shopping-funktioner

Enklare hantering av annonslänkar och fler sätt att visa upp produkter.

Förra året gjorde Youtube det möjligt för kreatörer att effektivt tagga produkter i flera videor samtidigt, baserat på produkter som nämns i videons beskrivning, samt tidsstämplar för när produkterna nämns i videon. Nu lanserar plattformen flera funktioner för att göra det ännu lättare att marknadsföra produkter och få provision.

Köpbara samlingar

Nu blir det ännu lättare för kreatörer att visa upp sina favoritprodukter, med bland annat “Shopping collections”. Funktionen gör det möjligt för kreatörer att samla produkter från sina favoritvarumärken i olika “samlingar” som följarna kan bläddra i. Samlingarna kan till exempel ha olika teman eller kategorier, och listas även i en särskild butiksflik på kreatörens kanal.

Funktionen med att skapa samlingar är än så länge bara tillgänglig via Youtubes studioapp i telefonen men plattformen säger att man planerar att göra den tillgänglig på datorn inom kort.

Bättre koll på partners och provisioner

Samtidigt lanserar videoplattformen också en ny “affiliate hub” i sin app, där kreatörer kan hitta information om partners, provisionsnivåer och kampanjkoder. Enligt Youtube syftar lanseringen till att underlätta kreatörers planering av så kallade “shoppable videos”.’

Tillåter fler e-handelsplattformar

Youtube erbjuder sedan tidigare sina kreatörer att ansluta sin personliga e-handel via Shopify, Spreadshop och Spring. Nu adderar man Fourthwall till listan. Genom att ansluta sin e-handel till Youtube blir det enklare för användaren att skapa och hantera sitt innehåll direkt i Youtube studio.