Koncernen växer – förvärvar influencer marketing-byrå: ”Ser stor potential”

Charlotte Mikander och Pelle Pettersson

”Utmanar de traditionella medie- och konsultbyråerna i branschen”.

Influencer marketing-byrån CM Strategy jobbar med stora profiler som Sara Biderman, Nicole Falciani, Andra Farhad, systrarna Janni och Mikaela Delér samt duon Tom och Petter. Nu lägger dock koncernen Root Digital Group vantarna på byrån för att växa bolagsgruppens ”helhetserbjudande inom digital affärsutveckling”.

Med andra ord förvärvas CM Strategy, vilket innebär att att man blir en del av ett större bolag vilket kan leda till flera synergieffekter.

CM Strategy har vuxit i en otrolig takt sedan start och det känns fantastiskt att nu bli en del av Root Digital Group för att ta bolaget till nästa nivå. Vår styrka är matchningen mellan varumärke och profil, och att skräddarsy upplägg, säger Charlotte Mikander, vd och grundare av CM Strategy, i ett pressmeddelande.

Att få göra detta i större skala, inom fler kanaler och gentemot en bredare kundbas är precis vad Root Digital Group möjliggör. Dessutom kommer vi tillsammans kunna erbjuda en unik kompetens vilket gör detta till helt rätt nästa steg för CM Strategy och vår vision framåt.

Idag opererar Root Digital-gruppen inom områden som digital marknadsföring, strategi och e-handel. De varumärken som ingår i portföljen är bland annat Beet, Omniarch, Emailaddicts och Add Visits. Genom förvärvet av CM Strategy adderas nu ytterligare ett nytt affärsområde till gruppen.

Med Root Digital Group utmanar vi de traditionella medie- och konsultbyråerna i branschen genom att erbjuda ett helhetsupplägg för digital marknadsföring och e-handel. I och med förvärvet av CM Strategy med deras spetskompetens inom influencer marketing, stärker vi vårt erbjudande på marknaden ytterligare, säger Pelle Pettersson, CMO på Root Digital Group.

CM Strategy grundades 2020 och är verksamma över hela Norden, med kunder som Finnair, K-Rauta och Lavazza. Under 2021 omsatte bolaget 35,8 miljoner kronor, samtidigt som resultatet landade på 3,4 miljoner.

Förvärvet görs med uppbackning från investmentbolaget byWiT, som tidigare ska ha investerat i Root Digital Group.

Vi ser en stor potential i att vara med och bygga Root Digital Group som med sin strategi ”att samla ett stort antal specialister inom digitalisering, e-handel och marknadsföring under ett tak” erbjuder något nytt på marknaden. Vi kommer över tid att växa både organiskt och genom strategiska förvärv, där CM Strategy nu ansluter till bolagsgruppen, säger Ulf Söderström, vd och medgrundare på byWiT.