”Ser allvarligt på överträdelserna”.
I december 2022 meddelade Konsumentverket influencern Pontus Rasmusson att ett tillsynsärende har inletts. Anledningen var att profilen både hade uppmanat barn på Instagram att köpa en prenumeration av hans innehåll på Patreon, samt missat att reklammarkera innehållet.
Vi har identifierat bristande reklamidentifiering. Det är inte självklart att mottagaren förstår att dessa inlägg är reklam för Pontus Rasmussons verksamhet. Det förekommer även, i tal och text, en rad uppmaningar att köpa prenumerationen – inklusive uppmaningar att försöka förmå föräldrar att köpa trots att barnet redan sannolikt har fått ett nej, sade Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket, till SvD som uppmärksammade detta i en granskning.
Pontus fick ett antal veckor på sig att svara och ge en förklaring till Konsumentverket, som i sin tur tog ställning till om ytterligare åtgärder ska vidtas. Och det har KO nu gjort. Det skriver Resumé.
Influencerns ursäkt handlade om att han inte visste att man måste reklammarkera sånt som har med ens egna verksamhet att göra. Han sade även att han inte menade att rikta sig mot barn, trots att han alltså sagt att de unga tittarna skulle ”tjata på sina föräldrar” om de inte fick lov att köpa det som han erbjuder.
I det här fallet har jag gjort reklam för min egen betal/prenumerationstjänst, det vill säga mitt egna företag och jag har inte fått någon form av ersättning från ett annat företag. Visste således inte att även etiketten ”Betalt Samarbete” behövde vara aktiv då jag inte fått betalt för samarbetet. Nu vet jag att detta gäller för alla former av reklaminlägg där konsumenten kan komma att köpa något – även om jag inte fått betalt av ett företag, skriver Pontus Rasmusson i sitt yttrande.
Vad gäller paragraf 3 i MFL så har och är min intention inte att marknadsföra mot barn utan de konsumenter som vill och kan köpa prenumerationstjänsten av mina videor. Beklagar om det uppfattats på ett annat vis i mina inlägg.
Är du osäker på vad som gäller kring reklammarkering? Här kan du läsa om hur du ska tänka som influencer
Eftersom Pontus Rasmussons inlägg tagits bort och att han lovar att händelserna inte kommer upprepas, köpte Konsumentverket Pontus Rasmussons förklaring och bestämde sig för att avsluta granskningen. KO understryker dock att man ser allvarligt på överträdelserna, och att man kommer att följa upp ärendet noga.