Blickar mot nya marknader i Europa.
Influencern och hyllade artisten Linda Pira, med nära 100 000 följare på Instagram, är ansiktet utåt för Flowlifes första influencer-kampanj. Företaget, som säljer tränings- och massageprodukter, startades år 2016. Men det är inte förrän nu man kliver in i influencer marketing-ringen.
Det är första gången som vi jobbar med en influencer och framförallt bygger en kampanj kring den personen, säger Alexander Hosby, PR- och kommunikationschef på Flowlife, till Influens.se.
Varför har ni inte satsat på influencer marketing tidigare?
Det har främst att göra med att vi inte riktigt varit säkra på hur väl det passar in i vår marknadsmix. Linda är däremot en person som redan har en relation till vårt varumärke och använder våra produkter dagligen, vilket har gjort samarbetet både naturligt, men framförallt trovärdigt, säger Alexander Hosby och tillägger:
Linda Pira som sociala medier-profil är otroligt inspirerande men framförallt äkta. Det glammiga livet blandas med diverse professionella uppdrag inom träning och hälsa, men även vardagslivet med barnen.
Kampanjen gick live i början av juni, och redan nu har företaget identifierat några för- och nackdelar.
Det som är bra med influencer marketing är att man snabbt kan nå rätt målgrupp och i rätt sammanhang, men det som är mindre bra är väl att det inte är det mest kostnadseffektiva sättet att nå ut med sin kampanj.
Vad fokuserar ni på under det här samarbetet och hur ska ni mäta det?
Sommarkampanjen med Linda Pira är en varumärkesbyggande kampanj och där reachen kommer att stå i fokus, samtidigt som vi vill inspirera Lindas fans och följare till att hitta balansen mellan prestation och återhämtning.
LÄS ÄVEN: Elly Pistol bakom Linda Piras och Shirin Amins succéresa: ”Slutsåld inom ett dygn”
Vad har ni för tips till andra som ska välja profil till ett samarbete?
Att välja en profil som lever och andas företagets värderingar känns kanske som det mest självklara tipset, men det är ju såklart ett stort plus ifall profilen har någon typ av koppling till varumärket sedan tidigare. Detta kommer att göra samarbetet mycket mer trovärdigt och naturligt, säger Alexander Hosby och avslöjar att man framåt blickar mot nya marknader i Europa.