Liveshopping-konkurrenten plockar in 6 miljoner: ”Socialt, interaktivt och mänskligt”

Jon Hauksson, Ted Nelson och Daniel Diegelmann

En dag, år 2016, när Daniel Diegelmann satt på tunnelbanan på väg till jobbet såg han några personer titta i en mobil och peka och prata om något som hände på skärmen. Då fick Daniel en idé. ”Det borde finnas en app som möjliggör allt det här, som låter personer uppleva en ”IRL”-känsla via en skärm”, tänkte han.

Daniels idé blev starten på det svenska techföretaget Togee Technologies som han drog igång med vännerna Peter Andersson och Zohaib Khan. Togee är appen som låter användaren dela sin skärm med andra användare på ett interaktivt sätt.

Idag har Togee nära 100 000 användare och 20 varumärken registrerade. Under sina fem år på marknaden har bolaget samlat in nära 3 miljoner dollar i finansiering, runt 26 miljoner kronor.

Nu fyller företaget på kassan ytterligare, med nytt kapital från bland andra Jon Hauksson, medgrundare av Storytel, och Ted Nelson, tidigare CCO för Truecaller. Den nya investeringsrundan genererar färska 6,1 miljoner kronor som ska användas till att ”göra Togee till den främsta lösningen för liveshopping på den växande e-handelsmarknaden”.

Både Jon och Ted har gjort imponerande resor. De har tagit bolag från startups till unicorns genom innovativa affärsstrategier och tekniska lösningar. Vi är mycket glada att vi nu stärker ägarbasen med kompetenta tillskott. Det utgör en bra grund för att fortsätta nå ut till fler e-handlare och kunder runtom i världen, och därmed göra browsing och e-handel socialt, interaktivt och mänskligt, säger Daniel Diegelmann, CEO Togee Technologies AB, i ett pressmeddelande.