Lyko avslöjar hemligheten till framgångsrika influencersamarbeten: ”Inga hårda riktlinjer”

Lykos tidigare influencersamarbeten och Ronja Zetterqvist, Influencer Team Manager

När sommarfokuset är över riktar de flesta e-handlare blickarna mot årets största handelshögtider – Black Friday och julhandeln.

Varulager ska ses över och beställningar ska läggas i tid, marknadsplaner och budgetar ska sättas och allt därtill måste spikas samtidigt som höstens alla kampanjer också ska genomföras. Det är därför en hektisk period för många företag, men en rolig sådan då flera försäljningsrekord slås.

Annons:
Annons:

Vi på Influens.se tänker att det inte minst i skönhetsbranschen är en intressant tid då bland annat trycket på julkalendrar blir allt högre från år till år. Samtidigt som nya produktgrupper blir aktuella, och trenderna inom skönhet skiljer sig från de som härskade under sommarperioden.

Marknadsstrategierna ser därför lite annorlunda ut under den här tiden och budgetarna är ofta lite större. När influencer marketing även växer och tar allt mer mark läggs också mer krut på den delen av marknadsplanen, vilket vi tycker är väldigt intressant. Influens.se har därför hört av sig till några skönhetsaktörer som jobbar med influencers för att höra hur de laddar inför årets mest händelserika period.

Vi inleder veckan med Lyko – skönhetsjätten som börsnoterade på First North år 2018 och som under 2020 omsatte 1,7 miljarder kronor.

För skönhetsbolaget från Dalarna är höstperioden minst sagt en intensiv tid. Mycket fokus ligger på att sätta alla delar av planeringen så fort som möjlig, och influencer marketing utgör en stor del av Lykos marknadsstrategi. Det är dock den delen av kakan som är svårast att spika.

Under hösten upplever vi att det är en större utmaning att knyta samarbeten med influencers, säger Ronja Zetterqvist, Influencer Team Manager på Lyko, till Influens.se.

Anledningen är att dessa kampanjer växer och blir allt större för företag och kunder. Därför är det viktigt att ha en bra planering och vara ute i god tid. 

Annons:
Annons:

Lyko genomför cirka 850 samarbeten i månaden med båda micro- och macroprofiler, fördelat på bolagets nordiska marknader. Och under årets höst- och vinterperiod kommer företaget att jobba med bland andra Felicia Aveklew, Joakim Lundell, Hoda ”Queen Feyli” Mirza, Margaux Dietz, Moa Mattson och Alexandra Bring. 

Vi gillar att ha en bra mix så att vi når ut till olika segment. Vi går mycket efter relevans, räckvidd men det viktigaste för oss är relationen. Vi har starka och bra relationer med våra influencers och för oss är det viktigt att samarbeta med profiler som gillar Lyko och delar våra värderingar. 

Hur stor del av er marknadsbudget, står influencer marketing för?  

Det är en ansenlig del. I år har vi dessutom utökat vårt team internt som arbetar med detta och har redan sett goda resultat, säger Ronja Zetterqvist.

Alla samarbeten kan se olika ut och innehålla olika formatkrav för olika plattformar. En del företag satsar mycket på bilder i flödet på Instagram, andra på Stories och på senare tid har även Instagrams Tiktok-utmanare ”Reels” blivit ett attraktivt format.

Vad efterfrågar ni i höst? 

Det mesta vi gör är Stories och inlägg, men vi har upptäckt att Reels och IGTV går otroligt bra. Influencern får vara ännu mer kreativ och det blir roligare content i ett rörligt format.

Vi anser att det är viktigt att våra influencers får ganska fria händer och komma med roliga och kreativa idéer. Det skapar ett bättre innehåll som i sin tur leder till mer engagemang. Vi tror helt enkelt inte på att för tydliga och hårda riktlinjer skulle ge oss det utfallet vi vill, eftersom det då lätt kan upplevas påklistrat och oärligt. Det här sättet att arbeta på upplever vi som mest uppskattat från alla parter och det kommer vi därför att fortsätta med i vinter.

Med den erfarenhet ni har av samarbeten – vilket tips kan ni ge till influencers? 

Det viktigaste är engagemanget. Det brukar smitta av sig på följarna och ge större spridning. Våga vara innovativ och kreativ, gör saker som andra inte gör och engagera följarna så mycket som du kan, säger Ronja Zetterqvist.