Meta lanserar ai-drivna annonsfunktioner

Kan spara minst fem timmars arbete i veckan. 

Bakgrundsgenerering, bildexpansion och textvariation. Det är några av de nya ai-drivna verktygen i Metas reklamfunktioner. Syftet är att öka kreativiteten och produktiviteten hos annonsörerna, i en tid då företag måste generera annonser i en allt snabbare takt.

Bangrundsgenereringen tillåter annonsörer att automatiskt skapa fler bakgrunder för att komplettera deras produktbilder. Med bildexpansionen kan annonsörer också justera bildstorlekarna för att passa olika annonsformat. Verktyget för textvariationer genererar flera olika förslag på annonstexter, med hjälp av annonsörens originaltext. Funktionen fokuserar på att lyfta fram produktegenskaper samtidigt som den föreslår texter som är anpassade för målgruppen.

Testades tidigare i år

Tidigare i år fick flera annonsörer testa funktionerna, som då fick positiv feedback. I en undersökning som gjordes uppgav de flesta att verktygen skulle vara till hjälp för att öka kampanjresultat genom en snabbare utveckling av fler annonsvarianter. I undersökningen uppskattade de testande annonsörerna bland annat att ai-funktionerna skulle kunna bespara företaget fem eller fler timmars kreativt arbete, varje vecka.

Men även om själva genereringen av annonserna fick positiv feedback, fanns det några saker som behövde förbättras. Bland annat att annonserna som genererades krävde efterarbete för att anpassas till varumärkets stil och ton, något Meta erkänner kommer att kräva mer arbete och utveckling framöver. 

De nya ai-funktionerna planeras att lanseras i större skala någon gång under nästa år.