Michaela Forni om entreprenörsresan och succéappen: ”Är alltid influencer först”

Michaela Forni (Fotograf: Lisa Höök)

Michaela Forni har haft ett gäng olika titlar under sin karriär. Hon har bland annat varit chefredaktör och sedan vice vd på bloggplattformen Devote.se, moderedaktör på Nöjesguiden, medverkat i webb-tv-serien Glamourama och varit Manager på Modern Women Media. Hon har skrivit fem böcker, drivit två olika poddar och startat välgörenhetstjänsten Givesom. Hon investerar i olika projekt och genomför designsamarbeten med varumärken.

Till det ska tilläggas att hon i dag driver onlinemagasinet Forni.se, har en framgångsrik influencerkarriär, är aktuell med sin nya satsning Baby Journey och är endast 32 år gammal.

Min roll inom mitt yrkesliv och vem Michaela är blir två olika frågor för mig. Jag titulerar mig själv som influencer – alltid influencer först! Många influencers lägger den titeln i skymundan då den inte har lika hög status som exempelvis författare eller designer, men för mig är det viktigt med yrkesstolthet. Förutom det du har nämnt så är jag även delägare i yogaföretaget Grounded Factory, co-driver det ekologiska bubblet Un’Sweet Cava samt jobbar som författare, säger Michaela och fortsätter:

Michaela som person är känslosam. Jag vill ha kul varje dag och ställer ganska höga krav på livskvaliteten. Jag är galet kär i min fästman och min son Dante, lever för god mat och dryck, älskar att yoga, äter bullar nästan varje dag och mår som bäst när jag är omringad av familj och vänner.

Hur lyckas du ha så många bollar i luften samtidigt?

Det finns ingen hemlighet och för några år sedan blev jag utbränd av det höga trycket. I dag har jag lärt mig att känna efter, bromsa när det behövs och inte vara rädd för att säga nej. Tyvärr resulterar det i att jag missar en del härliga saker men man måste prioritera – jag har lyxen att få göra så galet många roliga saker i mitt liv och om jag skulle tacka ja till allt hade jag inte överlevt en vecka. Jag försöker lyssna inåt och lägga energin där den behövs.

Allt började år 2004 när Michaela skrev sitt första blogginlägg, och sedan dess har den ena möjligheten lett till den andra. I dag är hon här – med ett bagage fyllt med erfarenheter, lärdomar och framgångar.

Hur har branschen förändrats under dessa år?

Enormt mycket. Jag vet inte ens var jag skulle börja om jag skulle gå igenom allt. Men de två främsta förändringarna har dels skett i den snabba tekniska framfarten och vad det har gjort med branschen. Och dels i hur medielandskapet har förändrats från att inte innehålla influencer marketing till att det i dag är ett ledande-koncept inom marknadsföring, säger Michaela.

Vad tycker du kan förbättras?

På grund av det tyvärr fortsatta ojämställda samhället vi lever i i dag, så är influencerbranschen ett område som det ofta klankas ned på. Medan mansdominerade branscher eller områden höjs till skyarna, blir kvinnodominerade områden ifrågasatta.

Jag tycker att influencerbranschen förtjänar mer respekt, speciellt då det är en så extremt viktig spelare i marknadsföringslandskapet i dag.

Genom åren har Michaelas blogg vuxit, och för tre år sedan utvecklades hennes plattform till det onlinemagasin som det är i dag.

Det är ungefär 8 till 9 redaktörer som tillsammans skapar det fantastiska innehåll magasinet erbjuder, och jag tror att det är bredden på redaktörer och innehåll som gör sajten uppskattad. I framtiden vill jag att vi ska fortsätta erbjuda våra läsare högkvalitativa artiklar, en mix mellan lättläst och tänkvärt. Samt kunna arrangera fler fysiska event och liknande, vilket vi inte har kunnat göra de senaste två åren på grund av pandemin.

”Där vi är nu är bara början”

Nyligen firade Michaela att hennes senaste projekt nådde en viktig milstolpe, mycket tidigare än beräknat. Hon har nämligen tillsammans med sin man Damon Foroozesh, som är medgrundare av Influencer marketingbyrån Cure Media, och sin bror Timothy Forni tagit fram en gravid- och småbarnsapp som gjort stor succé på kort tid.

Så sent som i augusti, roligt nog nio månader efter appens lansering, hade plattformen redan 50 000 användare.

Det är galet. Jag är så otroligt stolt över Baby Journey, både som produkt och dess framfart, säger Michaela.

Men jag är ödmjuk och tacksam över att vi växer snabbt och ser fram emot resan – både internt och gentemot våra användare.

När räknade ni med att ni skulle nå 50 000 användare egentligen?

Vi hade siktat på ett år men nådde det som sagt på 9 månader. Framfarten ligger i, om jag får gissa, att vi har en produkt som är starkare än konkurrenterna på marknaden.

Vad har ni lagt extra krut på? 

Vi har lagt otroligt mycket fokus på design, vilket gör Baby Journey till en av de finaste apparna som finns (tycker jag då såklart, haha!). Men vi har också lagt mycket tid på tekniken. I början hade vi problem med tekniken, vilket gjorde att vi lärde oss att prioritera utvecklingen på ett helt annat sätt. I dag har vi sex personer som jobbar heltid med utveckling av appen. Det gör den stark både på in- och utsidan.

Dessutom bygger vi ett community genom att föra dialoger med våra användare på olika plattformar, inte bara i appen. Samt att vi erbjuder innehåll som jag inte har sett någon annanstans.

Framgångsreceptet består av flera ingredienser, men att den fyller ett behov är enligt Michaela den största anledningen till att appen har blivit så uppskattad.

Jag har alltid drömt om att jobba med projekt där jag också kan göra skillnad, och jag vet att många gravida och nyblivna föräldrar letar efter svar på frågor och igenkänning, vilket jag tror att de hittar hos oss på Baby Journey. Därför tror jag också att vi har fått så många användare på kort tid – som också stannar kvar och är aktiva i appen.

Sist men inte minst hade vi aldrig kommit hit om det inte vore för det stöd vi har fått från mina fantastiska influencer-vänner. De har lagt upp massa positiva saker om appen i sina kanaler och deras hjälp har varit väldigt värdefull för oss.

Krossar 10 miljoner första året

Idag består Baby Journey-teamet av 11 personer, där Michaela har titeln produktchef och medgrundare. Under hösten planerar företaget att växa ytterligare och anställa några nya talanger.

Vi lägger resurser på utveckling vilket gör att vi hela tiden kan ligga i framkant.

Vad har ni kvar att utveckla? När kommer appen att vara klar? 

Baby Journey kommer aldrig att bli helt klar. Det är ett levande företag som kommer att växa, utvecklas och ta nya vägar i många år till. Där vi är nu är bara början.

Utveckling står med andra ord i centrum när det kommer till Baby Journey. Nästa milstolpe blir att ta över världen, men först ska man erövra vårt avlånga land.

Vi ska bli störst i Sverige såklart! Det hoppas jag att vi når under 2022. Förutom den konkreta milstolpen har vi en del stora mål inom vår teknik och vad vi kan erbjuda våra användare som jag ser fram emot att nå och visa upp under året som kommer.

Och mycket talar för att det unga företaget kan lyckas. Under sitt första år ser man att appen kommer att omsätta 10 miljoner kronor, enligt preliminära beräkningar. Intäkterna kommer främst från samarbetspartners och annonsörer.

Men om vi backar bandet lite. Hur kommer det sig att du gav dig in i tech-branschen tog fram en app? 

Det började med att jag var gravid och hade alla appar som fanns att ladda ner, både i Sverige och internationellt. Jag och min man Damon diskuterade då innehållet och tyckte inte att någon app var den ultimata utan saknade flera delar – för mig handlade det främst designen, då jag tyckte att de andra kändes oinspirerande. Så vi började prata om att bygga en egen app och efter några månader kunde vi inte släppa den idén.

Vi snackade ihop oss med min bror Timmy som har erfarenhet av vårdappar och är utbildad hälsoinformatiker, och han gick igång direkt. Hans kunskaper var något vi behövde då vi varken har teknisk erfarenhet av apputveckling eller har jobbat med vårdrelaterade bolag innan. När han kom in med sina erfarenheter började Timmy och Damon ta fram en prototyp, och ett år efter det hade vi en färdig produkt som lanserades hösten 2020.

Vad kan du ge för tips till andra entreprenörer som går med en affärsidé i tankarna?

Första steget är att teama ihop sig med personer som har den kompetens man behöver och inte besitter själv. Ett starkt team är grunden för att bygga ett starkt bolag. Steg två är att göra en konkret plan på hur man ska gå från idé till en färdig produkt, oavsett vilket område man satsar på. Det måste finnas en tydlig väg fram. För att komma dit tror jag på att våga fråga andra om råd och vara orädd, avslutar Michaela Forni.