Ny satsning ska coacha kvinnliga gamers: “Viktig del av spelvärlden”

Lin “SWE_Beforewefall” Andersson

“Female gaming voices” är ett samarbete mellan Splay one och Youtube.

Kreatörsnätverket Splay one lanserar tillsammans med Youtube “Female gaming voices”, en nystartad satsning för kvinnliga videokreatörer. Syftet är att uppmärksamma, stötta och lyfta fram kvinnliga talanger inom gaming på Youtube.

Genom detta initiativ vill vi hjälpa till att skapa förutsättningar för fler framstående kvinnor inom gaming. Och givetvis även bidra till att inspirera och uppmuntra kvinnor över hela Norden att följa sina drömmar, säger David Hellberg, Head of Network Nordics på Splay one, i ett pressmeddelande.

Workshops och coaching

Initiativet är ett program, där deltagarna erbjuds workshops och personlig coaching, som ska inspirera dem till att utveckla sin närvaro på Youtube. Satsningen inleddes i början av 2024. Sedan dess har ett tjugotal kvinnliga streamers från Sverige, Norge, Danmark och Finland fått möjligheten att delta.

Under en sex månaders period kommer profilerna utrustas med verktyg och kunskaper, som ska hjälpa dem att utveckla sitt innehåll och tjäna pengar på sin passion för gaming.

På Youtube tror vi på att ge alla en röst. Vi är stolta över att samarbeta med Splay one i Female gaming voices. Kvinnor har länge varit en viktig del av spelvärlden och kvinnliga kreatörer på Youtube har i över 19 år inspirerat och underhållit folk på plattformen. Vi hoppas att initiativet ska inspirera fler kvinnor att ta steget in i gamingvärlden, och vi ser fram emot att deras perspektiv ska få ännu mer utrymme på Youtube, säger Michelle Kadir, Sverigechef på Youtube.

Vill minska klyftorna inom gaming

Enligt Splay one vill man med initiativet markera en strategisk satsning för att ta sig an och minska klyftan mellan män och kvinnor inom gamingindustrin. En industri där kvinnor länge varit underrepresenterade. 

En av profilerna som deltar i programmet är Lin Andersson, även känd som “SWE_Beforewefall”.

Det känns häftigt att ett så stort företag som Youtube vill satsa på svenska kvinnliga gamers! Jag tycker att det är roligt att få en nära dialog med Youtube och Splay one och att jag får coachning under en lång period. Det är en stor möjlighet för mig som streamer att nå en bredare publik och etablera mig på en så stor plattform, säger Lin Andersson.