Nya skattekraven på influencers – ”den som tagit emot produkter ska själv betala”

Jonna Enholm Timén och Emelie Köhn (Fotograf: Fialotta Bratt)

”Underlag och dokumentation behövs”.

Nu har det kommit nya deklarationskrav för influencers och gamers som arbetar med sina uppdrag som hobby- och sidoverksamhet. Värdet av ersättningen profilerna får i form av pengar, tjänster eller produkter måste deklareras. Från andra hållet ska även uppdragsgivaren skicka in kontrolluppgifter till Skatteverket.

Det kan till exempel vara pengar i form av lön eller provision, gratisprodukter, tjänster, donationer eller betalning för annonsutrymme. Om det totala värdet av alla inkomster under 2022 överstiger 20 431 behöver de deklareras, skriver Skatteverket i ett pressmeddelande.

Som nämnt behöver uppdragsgivare, som betalar ut ersättning, redovisa det till Skatteverket samt skicka ett lönebesked eller annat utbetalningsbesked till den som fått ersättningen. Något alla uppdragsgivare inte gör idag.

De som har samarbeten med företag får ofta ta emot ersättning som varor, tjänster eller pengar i utbyte mot att göra reklam för produkten eller tjänsten i sina sociala kanaler. Företaget som gör reklam behöver meddela till Skatteverket vilka personer de har betalat och till vilket värde. Den som har tagit emot ersättning i form av produkter eller tjänster ska själv betala skatt på värdet av dem, säger Jonna Enholm Timén, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.

Emelie Köhn, deklarationssamordnare på Skatteverket, förtydligar:

Underlag och dokumentation behövs för att du ska kunna deklarera. Det är också viktigt för att Skatteverket ska kunna kontrollera din deklaration samt se om du betalar rätt skatt. Gör en förteckning över alla produkter och tjänster som du får.

Sista dagen för att deklarera är den 2 maj.

Länk till Skatteverkets information om hur du deklarerar som influencer eller gamer