Perfect Day Media lanserar nytt annonsformat i podcast: ”Möter marknadens efterfrågan”

Ömer Toll, Head of Operations på Perfect Day, och Karolina Sandberg, Head of Sales & Business Development

”Lagt stor vikt vid att tänja på de kreativa gränserna”.

Perfect Day Media står bakom några av Sveriges största kommersiella poddar, som Alex & Sigges podcast, Ursäkta, Det Skaver, Fredagspodden och When we were Kings. Nu lanserar bolaget ett nytt annonsformat: Ads. Det ska möjliggöra ”bättre styrning av bland annat urval, plattform och demografiska val så som målgrupp, intresse och frekvens”.

Något som kan jämföras med Perfect Day Medias tidigare annonsering, som enbart varit redaktionell. Vilket innebär 60-90 sekunder lång ”prata”, sponsrad av ett varumärke, inläst av poddprofilerna själva.

Det nya formatet Ads är en reklamspot mellan 5-30 sekunder, som spelas in av en extern röst. Annonsören väljer i vilka poddprogram reklamspotten ska höras i.

Vi har länge varit väldigt trygga i vår profildrivna annonsaffär och lagt stor vikt vid att tänja på de kreativa gränserna vilket möjliggörs när poddprofilerna själva skapar och läser in reklambudskap som underhåller och intresserar deras målgrupp, säger Karolina Sandberg, Head of Sales & Business Development på Perfect Day Media, i ett pressmeddelande:

Nu var timingen rätt för att bredda vårt erbjudande och möta marknadens efterfrågan med ett konkurrenskraftigt erbjudande, där vi kan kombinera vår starka räckvidd med en premium-miljö av handplockade poddar som drivs av Sveriges populäraste poddprofiler.

På frågan om det nya annonsformatet har något att göra med att det är ett sämre ekonomiskt läge, svarar Karolina Sandberg:

Det som är spännande och viktigt i lågkonjunktur är att alla bolag behöver se om sina intäktsmöjligheter och utveckla affären. Vi jobbar ständigt med utvecklingen av våra annonsformat och har väntat på en teknisk lösning som passat oss och nu känner vi att den är på plats, säger hon till Breakit.

Märker ni att annonsörer är mer selektiva nu?

Absolut. Vi ser en trend i stort och säkert med längre planer och mindre spontanköp. Kunderna har inte samma påse med “fun money” för att testa nya saker, så det känns bra att podcast i större utsträckning är en naturlig del av mediamixen idag.