Petra Tungården berättar: Så blev Adoore en influencer-favorit – ”tar ganska mycket risker”

Petra Tungården (Foto: Petratungarden.se)

För cirka fyra år sedan lanserade stylisten och influencern Petra Tungården sitt modevarumärke Adoore. Under 2020 slog företaget 14 miljoner kronor och är idag en av de mest hajpade varumärkena bland svenska influencers. Förutom den svenska marknaden finns Adoore även i Norge, Finland och Danmark och inom två veckor lanseras varumärket i Nederländerna.

Nu berättar Petra om målet att en dag etablera Adoore på andra sidan atlanten, och om kraften av influencer-marknadsföring.

Drömmen är USA. Jag tror att Adoore hade passat så bra där. Men det är planer längre fram, säger Petra Tungården till Breakit och fortsätter:

Vi pausade alla återförsäljare på grund av corona, och har haft försenade leveranser och korta ledtider. Vi har haft samma fabrik i Kina sedan start, men eftersom det är coronautbrott i Kina nu igen så har det drabbat oss. Vi måste sprida ut våra skurar. Därför kommer vi att börja producera produkterna i tre fabriker i Europa också och få ut saker i högre takt. Det blir dessutom mer miljövänligt.

Petra berättar att bolaget har endast vuxit organiskt sedan start och inte plockat in något riskkapital längst vägen.

Vi tar ganska mycket risker. Till exempel har vi inte haft tillräckligt stort utbud till våra kunder. Efterfrågan har varit högre än var vi har kunnat producera, säger hon och tillägger:

Det vore smart att ta in riskkapital för att få hjälp med större krediter för att kunna växa mer, men samtidigt är det min bebis som jag kontrollerar. Jag är extremt pedantisk vad gäller våra produktsläpp. Jag vill inte lansera produkter bara för att vi ska växa. Allt är hundraprocentigt helhjärtat. Vi har dock suttit i samtal med investerare, men inte gått vidare. Det här året, om allt går som det ska, så kommer vi ha ett annat facit i handen. Då blir det lättare att veta hur vi går vidare. Men jag vill inte göra en exit och sälja om tre år. Det är inte min plan.

Adoore har vuxit snabbt under sina få år på marknaden. Bolaget har ett brutet räkenskapsår så inga siffror för 2021 är ännu släppta, men under det senast sammanställda året växte bolaget med 250 procent. Och influencers har varit en stor del av framgången. Allt från stora till små profiler har stolt visat upp och burit Adoores plagg i både sociala kanaler men också i tv-rutan. Vi har bland annat kunnat se Bianca Ingrosso i ena v klänningarna när hon sjöng ”Blomstertid” i SVT. Men Petra Tungården menar att det inte finns någon influencerstrategi och att profilerna självmant har visat upp kläderna för att de genuint uppskattar dem.

RELATERAT: Petra Tungårdens Adoore krossade 14 miljoner och gjorde 5 miljoner i vinst

Man ser en boost direkt när någon med många följare postar. Vi har haft turen att influencers gillar klänningarna och gärna vill synas i dem. Många lånar kläder från oss för att fota content i.

När det kommer till plattformar så har varumärket mest synts på Instagram eller i influencers kanaler på Youtube, men på senaste har även Tiktok gett en oväntad boost, berättar Petra.

Det var en klänning som vi hade köpt in väldigt mycket av, men som inte gick som förväntat. För några veckor sedan så lyfte en person på Tiktok med typ 40 följare upp klänningen i en video på två sekunder. Den blev viral och klänningen sålde slut på nolltid. Adoore-gänget satt och försökte se varifrån den här trafiken kom från. Vi får många mejl om den här klänningen nu.

Tiktok är som Instagram var i början. Man växer inte i följare längre – det är extremt svårt och många står still. Instagram kräver tid och engagemang, ju mer du pratar med dina följare, desto mer tycker plattformen om dig. På Tiktok kan vem som helst bli viral.

Men Adoores resa har inte bara varit guld och gröna skogar. Varumärket lanserades 2018 och efter de två första släppta kollektionerna var bolaget nära att gå i konkurs.

Kassan var tom och jag fick stoppa in privata pengar för att få det att gå ihop. Efter floppen med vår träningskollektion som inte sålde som beräknat stod vi inför ett vägval, ifall vi skulle fortsätta eller bara lägga ner bolaget. Det var då jag satte ner foten och sa att om vi ska göra detta ordentligt så ska vi göra det med min grundidé. Då trillade poletten ner och vi hittade vårt DNA.

Idag äger Petra Tungården 95 procent av bolaget och de resterande fem procenten har den operativa chefen Frida Roxell köpt. Förutom Petra och Frida arbetar ytterligare sex personer på Adoore och fler ska de bli.

Vi håller på, i detta nu, att optimera hemsidan så att vi kan få ut korrekt data och är i processen av att anställa rätt kompetens för att förvalta den, avslutar Petra Tungården.