Philippa Parnevik om att använda sina kanaler till ett större syfte: ”Tar aldrig en genväg”

Philippa Parnevik

Influencerprofilen Philippa Parnevik driver en framgångsrik Instagramkanal, där hon har över 174 000 följare, och har nyligen studerat hållbart mode i New York. Just hållbarhet och miljö är ett område som hon brinner starkt för och som Philippa ofta lyfter i sin kanal.

Hon har bland annat ifrågasatt konsumtionshetsen som skapas av influencers och fastfashion-industrin, med målet om att bidra till en förändring och öka medvetenheten bland hennes följare. När det kommer till influenceruppdrag har Philippa dessutom prioriterat samarbeten som handlar om återvunna material eller produkter, och undvikt nyproduktion.

Sedan år 2020 har dock hennes fokus breddats till att även omfatta farlig uv-strålning som kommer från solen. Idag är hon därför aktuell i ett nytt samarbete med företaget Skinplan.

Jag är stolt över att vara med och skapa en innovativ produkt som kommer att förändra solkrämsindustrin, säger Philippa Parnevik till Influens.se.

Men vad är anledningen till att solskydd blivit en hjärtefråga för Philippa?

Jag har haft problem med håravfall, något som var anledningen till att jag besökte en hudläkare för något år sedan. På väg ut från undersökningen stoppade läkaren mig och bad om att få se närmare på ett födelsemärket på mitt ben, som tur var hade jag shorts på mig. Dagen efter skulle jag åka till Tokyo, men läkaren sa att han är säker på att det inte är något allvarligt och ”skulle det vara något så ringer vi dig”. De gjorde en biopsi och en vecka senare, när jag satt på café i Tokyo, ringde de och sa att jag behövde ta nästa plan hem, berättar hon.

Läkaren förklarade då för Philippa att hon hade drabbats av hudcancerformen malignt melanom.

Som tur var hittade de cancern väldigt snabbt så jag hade inte mycket tid att tänka. Det hände liksom bara från ingenstans och jag var tvungen att ta itu med det direkt. Operationen var skrämmande eftersom jag var vaken och såg allt, men i efterhand tror jag att det var bra. Det var ett uppvaknande för mig. Vid 20-årsåldern insåg jag att livet inte är garanterat och att solen inte är att leka med. Nu försöker jag bara informera så många jag kan, så att de kan skydda sig för den farliga strålningen.

Efter allt med hudcancern har Philippa som nämnts engagerat sig i olika projekt kopplade till uv-strålning, och använt sina kanaler till att informera om hur man kan skydda huden mot solen. Hon gjorde bland annat en annorlunda badkollektion med Cubus som fick stor uppmärksamhet, och nu har hon varit med och tagit fram en ny sorts solkräm.

RELATERAT: Philippa Parnevik tar upp kampen mot farlig strålning: ”Har fått enorm respekt”

Känner du att det är din skyldighet att prata om riskerna med strålning, efter att du blev sjuk? 

Jag vill använda min plattform för något större än fina bilder. Om jag hade följt någon som hade hudcancer i en så ung ålder skulle det kanske ha öppnat mina ögon tidigare och jag hade insett riskerna. Därför tycker jag att det är viktigt att dela informationen till unga människor som kanske inte har en aning om hur stark och skrämmande solen är, säger Philippa och tillägger:

Jag väljer bara att jobba med företag som betyder något för mig. Oavsett om det är hållbart mode eller hudcancer-medvetenhet vill jag alltid att mina samarbeten ska betyda något och att andra ska få något ut av det jag delar. Så jag är väldigt stolt över att arbeta med det här projektet.

Vad fick dig att vilja jobba med Skinplan? 

Jag älskar att de är ett så litet och intimt företag. Allt de lägger i sina produkter är gjort av kärlek och timmar av engagemang. De tar aldrig en genväg.

Bakom det lilla företaget Skinplan, som grundades år 2004 av Martina Richter, står bolaget New Medic Era. Hudvårdsföretaget har flera patent och utvecklar samt tillverkar egna produkter.

Det var i maj 2021 som Martina Richter hörde av sig till Philippa Parnevik efter att ha läst om hennes cancerhistoria, för att berätta för Philippa om ett nytt spännande projekt.

Jag har lärt mig så mycket om det här ämnet, vilket jag är evigt tacksam Martina för.

Tillsammans med Skinplan lanserar nu Philippa Parnevik produkten Sun Control, en solkräm i en flaska med en patenterad UV-sensor som ”på 1 sekund mäter solens styrka för att tala om för användaren exakt tid den kan spendera säkert i solen”.

Jag är väldigt nöjd med hur allt blev, säger Philippa och förklarar att hon har varit en del av den kreativa utvecklingsprocessen.

Vad exakt har du fått göra i det här projektet? 

Jag har hjälpt till att designa flaskan och förpackningen i minsta detalj, samt arbetat med kommunikationen. Jag studerade hållbart mode och förpackningsdesign i New York i fyra år, så  det känns väldigt roligt att kunna använda mina kunskaper till något så viktigt. Det som vi fokuserade på var att göra flaskan lätt att förstå men så informativ som möjligt, men inte överväldigande.

Vad är viktigt för dig när du går in i ett samarbete med ett företag?

Det som är viktigt för mig är att göra research om företaget i fråga och ta reda på vad de står för, så att jag kan se om de matchar mina egna värderingar.

Philippa är stolt över sitt senaste samarbete och tror att produkten kommer att bli ”en game changer”.

Förhoppningsvis kommer vi att expandera till USA, säger hon.

Tycker du att svenska influencers använder sina kanaler och räckvidd ”på rätt sätt”? 

Jag önskar att fler influencers var transparenta. Jag tror att vi alla har ansvaret att göra research om företag vi arbetar med, innan vi tackar ja när vi ser en stor budget. Det är viktigt att vi vet varför vi arbetar med ett visst företag. Vi – influencers – måste börja ta mer ansvar, avslutar Philippa Parnevik.