Pod X ska ta över världen – nu kliver Filt ombord: ”De har bevisat”

Staffan Rosell och Anders Elfström

”De ska tjäna pengar på vad de gör. Dotterbolagens framgång blir vår framgång”.

Poddbolaget Pod X är ett nytt företag som varit i gång sedan våren 2022. Nu krokar man arm med produktionsbolaget Filt. Det skriver Di.

Vi vill bygga ett ledande bolag för producenter och kreatörer – i det pusslet passar Filt in väldigt bra. Med sin kreativa höjd har de bevisat att de kan skapa framgångsrika ljudformat gång på gång, och även lyckats nå ut internationellt. Vi tycker det här är superspännande, säger Staffan Rosell, vd på Pod X.

Pod X Group ingår i investeringsgruppen Qarlbo, som ägs av EQT-grundaren Conni Jonsson, och är därför ett systerbolag till Pophouse. Pophouse Entertainment köpte poddföretaget Perfect Day Media under 2021.

De som sedan tidigare investerat i Pod X är bland annat franska poddstudion Nouvelles Écoutes, brittiska ljudfiktionsföretaget Goldhawk Productions och det argentinska poddproduktionsföretaget Posta.

LÄS ÄVEN: Ny podd-hubb gör sitt första förvärv – ”Norden är för litet”

När Filt nu stiger ombord vill ingen av parterna avslöja specifika siffror. Men det som är klart är att bolaget blir minoritetsägare i Pod X-koncernen.

Marknaden för poddar är fortfarande i sin linda och kommer att växa kommersiellt i många år till. Det här är ett utvecklingssteg vi känner att vi behöver ta, säger Anders Elfström, vd och medgrundare av Filt.

Under 2021 landade Filts omsättning på 35,5 miljoner kronor, samtidigt som rörelseresultatet efter finansiella poster uppgick till 4,4 miljoner. Företaget har kontor i Stockholm, Köpenhamn och Oslo och runt 20 anställda samtidigt som man jobbar med ett antal frilansare.

Filt är kanske främst känt för produktioner i P1 och P3, Podme samt för poddar åt exempelvis Unionen, Telia, Försvarsmakten och RFSU.

Siffrorna för 2022 är inte klara än, men vi växte lite i Sverige och Norge. På grund av ett avhopp av flera anställda i Köpenhamn halverades omsättningen i Danmark. För koncernen blir det en liten minskning i omsättning och resultat, men vi räknar med att nå 10 procents marginal, säger Anders Elfström.

Styrkan Filt ser i Pod X är framför allt nätverksbyggandet och den kommersiella delen.

Vi är bra på att skapa och producera olika format, men att kommersialisera dem är vi inte riktigt lika duktiga på, men det är det Pod X kan. Nu kommer vi att kunna ge ut nya och kreativa dokumentärserier på flera språk och etablera våra befintliga format på nya marknader utöver Skandinavien. Funkar de publikt kan det bli ganska lönsamt, säger Anders Elfström.

Hur siffrorna ser ut i Pod X vill vd:n Staffan Rosell inte gå in på i dagsläget.

Det är ganska ointressant hur det ser ut för vi är bara i början på en investeringsresa där vi kommer att köpa majoritetsdelar i de bästa podcastbolagen i världen, utveckla dem så de växer och skydda deras ip:n långsiktigt. De ska tjäna pengar på vad de gör. Vi blir holdingbolag – dotterbolagens framgång blir vår framgång.

Framåt är planen att göra ett femtiotal investeringar i upp till 15 olika länder, inom de närmaste fem åren. Målet är att erövra stora delar av världen.

Bolagen vi tittar på nu är lite större än vad vi tänkte oss från början. Det kommer att bli färre investeringar, men ambitionen är fortfarande att täcka Europa och Latinamerika geografiskt. Det kommer säkert att bli tio till femton länder, men snarare 25 bolag, säger Staffan Rosell och avslutar med:

Det handlar också om hur bra uppköpscase vi kan ta fram. Vi gillar kreatörer som har format som kan göras internationella, poddar du kan lyssna på idag och om tio år med samma behållning – format som kan säljas till bolag i andra länder, gärna inom vår koncern, men även utanför.