Podme värvar populär podd – ”det är en stenhård konkurrens”

Gusten Dahlin och Thomas Wilbacher samt Nicolas Leon

”I rena pengar så är vi i samma bollpark”.

Podme värvar fotbollspodden Tutto Balutto. Bolaget fyller därmed på sin katalog ytterligare, och låser samtidigt in podden bakom sin betalvägg. Det skriver Breakit.

Tutto Balutto har idag över 100 000 lyssnare i veckan, och drivs av profilerna Gusten Dahlin och Thomas Wilbacher.

Vi har varit intresserade av Tutto och haft en dialog med dem under en period, det hela blev klart i början av året, säger Nicolas Leon, Sverigechef på Podme, till sajten.

Vad fotbollspodden har fått för övergången vill dock Podme inte avslöja.

Vi går inte ut med siffror, men vi kan säga att det här är kronan på vår stora sportsatsning. Så det är klart att det finns en finansiering i ryggen, säger Nicolas Leon.

Podme livnär sig på en prenumerationsmodell, som låter användarna lyssna på plattformens podcast utan reklam. En unik affärsmodell som skiljer sig från det som annars erbjuds på marknaden, där poddar kan lyssnas på kostnadsfritt men med reklamspottar inbakade.

LÄS ÄVEN: Tutto Balutto lanserar färskt format: ”Behövs något nytt, piggt och mindre ängsligt”

Det är en stenhård konkurrens. Framförallt konkurrerar vi med det som är gratis och utbytbarheten som finns. Om en podd du lyssnar på blir en premiumpodcast kan du välja mellan andra podcasts som fortfarande är gratis och få ditt behov uppfyllt. Det är den största konkurrensfaktorn idag, säger Nicolas Leon och fortsätter:

Vi har över 200 000 prenumeranter i Norden. Vi har stora ambitioner att växa oss ännu starkare inom en snar framtid. Vi tror att det kommer att finnas ett stort utbud av podcast som är gratis och reklamfinansierat, men vi tror också att det kommer vara fler som väljer bort reklamen och har högre krav på hur en podcast låter och då kommer de att välja en prenumerationstjänst.

Gusten Dahlin berättar för Breakit att övergången ses som en nystart för podden som varit igång i sju år.

De senaste åren har det varit väldigt mycket och tung annonsering, så skulle vår podd må väldigt bra av det här, att vara utan reklam. Det känns som att det behövs, säger han.

Vi är privilegierade som har kunnat tjäna jättebra på vår podcast, men de senaste två åren har det varit en obalans mellan mig och Thomas i annonsdelen. Så när Podme presenterade sitt förslag landade vi i att det här är nog det bästa för oss, men framförallt för podden.

På frågan om Tutto Balutto-duon nu kommer att tjäna mer hos Podme, svarar Gusten Dahlin att skillnaden inte kommer att kännas av ekonomiskt.

I rena pengar så är vi i samma bollpark. Då tycker vi att vi är väldigt mycket uppsida att vara i samma bollpark ekonomiskt, men inte behöva lägga den kraften och den energin som vi länge har gjort på reklamen.

Duon ser dock en risk i att den höga lyssnar siffran kommer att minska efter övergången.

Jag tror att det är givet att exakt alla inte kan följa med. När det läggs på en kostnad kommer inte alla att betala för att lyssna. Det är inget konstigt i sig. Men det är klart att vi tycker att det är tråkigt, men det är också en del som vi har tagit med kalkylen. Men vi räknar med att de som följer med tycker att podden blir bättre, säger Gusten Dahlin.